Ningbo – China, 15 september 2019 – De eerste races na het zomerreces verreed de FIA World Touring Car Cup presented by Oscaro 2019 op Ningbo International Speedpark in China. Tijdens dit zevende raceweekend verscheen Tom Coronel aan de start met zijn door het Belgische Comtoyou DHL Team Cupra Racing ingeschreven Cupra TCR.
Op het 4,01 kilometer lange circuit moest de Nederlandse coureur aanvankelijk zijn meerdere in de techniek erkennen. Tijdens de trainingen ontbrak het motorvermogen om met de rest van het veld de strijd aan te kunnen. Gevolg daarvan was dat hij vanuit het achterveld moest starten.
In de eerste race -verreden op zaterdagmiddag- kwam de Nederlander goed weg, klom op naar de 14e plek, maar ook toen schoot de techniek weer in de noodloop. Dat bepaalde de klassering uiteindelijk op een 24e plaats. In de avonduren vonden de monteurs het probleem. Een scheur in een turboslang bleek de boosdoener. Daarmee stond de auto er voor de trainingen en races op de tweede dag stukken beter voor. Waarbij, net als eerder, de onderlinge verschillen miniem waren. Ieder foutje, hoe klein ook, werd ook nu genadeloos afgestraft door de secondewijzer. Sterker nog: De eerste 19 rijders stonden binnen seconde van elkaar. Coronel had enkele tienden van een seconde meer voor een rondje nodig en realiseerde een 21e startplek.
De tweede race, verreden op zondagochtend, kende overigens vanaf de beginronde een meer dan hectisch verloop. Vanuit zijn Cupra, die het ook nu een stuk beter deed, had Tom goed zicht op de hectiek die zich voor hem voltrok. Even later verscheen als gevolg daarvan de Safety Car voor een langere periode in de baan. En hoewel de DHL Cupra ook de nodige schade kende, ging Tom na herstart van de race onverdroten voort en eindigde als negende. Daarmee voegde hij ook weer WK-punten aan zijn totaal toe. Nadat er in alle pitboxen keihard gewerkt was, om zoveel mogelijk van de schade te herstellen, ging de derde race van start. Ook nu gebeurde er het nodige op de baan en ook nu kreeg Tom Coronel daar mee te maken. Hij moest zelfs nog een keer naar de pits om wat onnodig gras te laten verwijderen. Daarna bleef hij tot het einde strijden voor wat hij waard was en zag die inspanningen beloond met een twaalfde plaats
Dit was een gaaf, maar ook wel bijzonder weekend”, opent Tom Coronel. “Ik rijd lang genoeg in de toerwagens om te weten dat het er af en toe heftig aan toe kan gaan. Dit was hier en daar misschien wel wat te veel van het goede. Na afloop moesten alle coureurs dan ook lange tijd op het circuit blijven, omdat de sportcommissarissen overuren maakten om alle incidenten te behandelen. Wat een schade!
In de tweede race gingen de fabrieksteams echt de strijd met elkaar aan en ontzagen elkaar niet echt. En in de laatste race verliep het niet heel veel beter. Zelf kende ik een wisselend weekend. We misten vermogen en konden de oorzaak niet direct vinden. Iets dat mij ook in de eerste race parten speelde. Ik kwam goed weg, lag veertiende en toen ging de motor in de noodloop. Ik denk dat ik zo maar 50 pk minder dan normaal had. ’s Avonds hebben de monteurs alles nogmaals heel nauwkeurig onderzocht en uiteindelijk bleek er een scheurtje in de turboslang te zitten. Dat was de oorzaak van de mechanische problemen.
Tijdens de kwalificatie op zondagochtend liep het lekker. Ik was een seconde sneller dan de dag ervoor en een piepklein foutje maakte dat ik drie-tiende van een seconde verloor. Dan sta je in dit competitieve veld gelijk op een 21e plaats. En toen die eerste race op zondag. Vanaf de start was het letterlijk gelijk raak. Zelden zoiets gezien. Links en rechts zag je auto’s van de baan gaan en schade oplopen. Zelf kon ik er goed doorheen komen en lag al snel 15e. Na de Safety Car ben ik daar mee doorgegaan en na de nodige gevechten als negende over de streep gekomen. Alleen was ook mijn Cupra, na een tik van Rob Huff, niet echt schadevrij. Veel werk dus voor de monteurs, maar dat gold voor alle teams hoor!
De start van de derde race verliep goed, ik schoof lekker door het veld. Tot het moment dat ik een zwieper van Tiago Monteiro kreeg, door het gras moest en de temperatuurmeter zag oplopen. Dus naar de pits, waar ze al het overtollige gras verwijderden. Gelukkig was dat net in een Safety Car situatie, waardoor ik ook weer snel aansluiting met de rest had. De resterende ronden lekker gereden en mooie gevechten gehad. Meer dan die twaalfde plek zat er echter niet in. Zelf ben ik na dit weekend de nodige deuren, een voor- en achterbumper plus een sideskirt armer. Die zijn in de toch wel hevige strijd gesneuveld. Nogmaals ik ben een liefhebber van toerwagenracen, ook als het er wel wat feller aan toe gaat, maar dit was misschien wel iets teveel van het goede. Daarom moesten de rijders ook na afloop allemaal op het circuit blijven, omdat de Sportcommissarissen echt het nodige te doen hadden. Misschien heeft dat ook nog wel voor de voorlopige uitslagen van nu.
Later deze week ga ik naar Barcelona voor de volgende race van TCR Europe. We hadden een goede pace tijdens de races in Oschersleben, dus deze moeten we voortzetten!”
Uitslag race 1 Ninbo China:
1. Yvan Muller (Fra) Lynk & Co 03 TCR 13 ronden in 24:41,861;
2. Ma Qinghua (Chi) Alfa Romeo Giulietta TCR op 0,263;
3. Mikel Azcona (Spa) Cupra TCR op 2,444;
4. Norbert Michelisz (Hon) Hyundai i30 N TCR op 2,843;
5. Nicky Catsburg (Ned) Hyundai i30 N TCR op 3,092;
24.Tom Coronel (Ned) Cupra TCR op 39,538.
Race 2:
1. Norbert Michelisz (Hon) Hyundai i30 N TCR 15 ronden 32:31,594 ;
2. Gabriele Tarquini (Ita) Hyundai i 30 N TCR op 0,766;
3. Yvan Muller (Fra) Lynk & Co 03 TCR op 1,537;
4. Thed Bjork (Zwe) Lynk & Co 03 TCR op 1,906;
5. Daniel Haglof (Zwe) Cupra TCR op 2,360;
9. Tom Coronel (Ned) Cupra TCR op 11,623.
Race 3:
1. Yvan Muller (Fr) Lynk & Co 03 TCR 18 ronden in 38:40,228
2. Yann Ehrlacher (Fr) Lynk & Co 03 TCR op 0,431;
3. Gabriele Tarquini (Ita) Hyundai i30 N TCR op 1,234;
4. Augusto Farfus (Bra) Hyundai i30 N TCR op 3,830;
5. Thed Bjork (Zwe) Lynk & Co 03 TCR op 4,248;
12. Tom Coronel (Ned) Cupra TCR op 16,884.