Volgend weekend, op vrijdag 20 en zaterdag 21 september, zal één van de mooiste wedstrijden van de Nederlandse rallykalender worden verreden. Met ruim honderd inschrijvingen, waarvan 13 uit de R5 categorie, belooft het een fantastisch evenement te worden. Eén van de inschrijvers met een R5 is Deijne Autosport met de Skoda Fabia R5. De auto zal bestuurd worden door Kevin van Deijne terwijl Hein Verschueren opnieuw de pace notes zal voorlezen. Een goed resultaat in deze wedstrijd is belangrijk om de tweede plaats in het Open Nederlands Rally Kampioenschap zeker te kunnen stellen.
“In het ONRK tellen nog twee wedstrijden mee,” vertelt Kevin. “Na de opgave in de Omloop van Vlaanderen is die tweede plaats rekenkundig gezien nog geen zekerheid. Daarom moeten we in deze wedstrijd een zo goed mogelijk resultaat zien te behalen om daarmee die tweede plaats definitief veilig te stellen.” De deelnemerslijst laat echter zien dat het geen gemakkelijke opgave zal worden. “De concurrentie is stevig en dus zullen we er vol voor moeten gaan,” blikt Kevin vooruit. “Ieder punt is belangrijk!”
Na de gedwongen opgave in de Omloop van Vlaanderen is de Skoda door de monteurs weer minitieus nagekeken. De auto is het hele seizoen erg betrouwbaar gebleken en gezien de belangen in de Hellendoornrally is het erg belangrijk dat het team juist daar weer vol op de Skoda kan vertrouwen. “We willen daar graag een goed resultaat boeken, niet alleen voor de punten in het ONRK, maar ook voor onze partner Kroon Oil. Het zou geweldig zijn als we juist in deze wedstrijd met hen een feestje zouden kunnen gaan vieren,” aldus Kevin. “Daarmee is een goed resultaat in deze wedstrijd dus feitelijk dubbel belangrijk voor ons.”
Het is voor Kevin niet de eerste keer dat hij aan de start van deze wedstrijd staat met de Skoda Fabia R5. Tweemaal eerder startte hij met de Ford Fiesta R5. In de jaren daarvoor startte hij met de Renault Clio R3T en de Ford Fiesta R2. Eén keer slechts moest Kevin de strijd staken, maar in alle andere jaren wist Kevin steeds een top-5 finish te laten noteren en zelfs diverse top-3 resultaten in zijn klasse.
Verdeeld over 14 klassementsproeven zullen de deelnemers 170,2 kilometers op snelheid moeten afleggen. Het wegdek is daarbij voor 82% verhard en inclusief de verbindingsetappes leggen de deelnemers 438,9 kilometer af. Het serviceterrein is opnieuw op industrieterrein ’t Lochter in Nijverdal gesitueerd. Het start- en finishpodium is bij Manege ’t Oale Spoor in Hellendoorn opgezet.
Volgens het (voorlopige) tijdschema zal de eerste klassementsproef vrijdagavond om 18:50u van start gaan. Die avond worden in totaal vier klassementsproeven afgewerkt alvorens de auto’s in het Parc Fermé bij de manege worden geplaatst. Op zaterdagmorgen om 9:30u zal de wedstrijd weer van start gaan met de resterende tien klassementsproeven. De finish wordt rond 17:30u verwacht.