Bernard Munster, algemeen manager van BMA, beëindigt de samenwerking met Kris Princen, Belgische kampioen rally en momenteel leider in de BK tussenstand. Oorzaak van deze beslissing is een sluimerende vertrouwensbreuk die dit weekend een triest hoogtepunt kende.
De samenwerking van BMA met Kris Princen gaat terug tot 2017 en de rally van Haspengouw. Princen won die rally en zou later dat seizoen nog de Sezoensrally, de East Belgian als de Condroz winnen. Vier zeges waar er vorig jaar nog eens vier aan toegevoegd werden. Princen was de sterkste in de Haspengouw, de TAC rally, de Omloop van Vlaanderen én de East Belgian waarna de Limburger voor het eerst sinds 1999 opnieuw kampioen van België werd. Ook dit jaar bleek een succes. Vanaf de allereerste testsessie in aanloop van de rally van Haspengouw voelde Princen zich één met de VW Polo R5. Princen sprak met lof en grote tevredenheid over zijn wagen en over de inzet van BMA. De resultaten bleven niet uit. Princen won de Haspengouw, de TAC en de Sezoensrally. In de rally van Ieper mengde Princen zich met Craig Breen en Kevin Abbring in de strijd voor de zege. Princen eindigde uiteindelijk als derde.
Afgelopen weekend nam Kris Princen deel aan de rally Omloop van Vlaanderen. Een moeilijke wedstrijd die uiteindelijk eindigde in een opgave. “Er zijn dit weekend heel veel dingen gezegd. Tijdens en na de wedstrijd deden Kris en zijn entourage heel straffe uitspraken en twijfelde hij openlijk of hij nog wel verder zou rijden met de VW Polo. Al deze dingen hebben ertoe geleid dat het vertrouwen er niet meer is. Dan ga je beter uit elkaar. Ik vind het zeer jammer dat ik vandaag Kris Princen heb moeten meedelen dat onze samenwerking hier en nu stopt. Binnen BMA is er geen draagvlak meer om samen te werken.” zegt Bernard Munster.
“We hebben dit seizoen alles gedaan om Kris Princen telkens een goede wagen af te leveren, iets wat we trouwens met elke rijder doen. De behaalde resultaten eerder dit jaar spreken ook voor zich. Alles was rozengeur en maneschijn, tot dit weekend. Het zou kunnen dat er iets mis was met de wagen dewelke Kris afgelopen weekend bestuurde. Maar uit uitgebreide analyse blijkt dat dit niet het geval is. De VW Polo R5 waarmee Kris dit weekend gereden heeft werd maandag volledig ontmanteld. We hebben geen onregelmatigheden of gebreken vastgesteld. Ik heb eveneens alle onboardbeelden bekeken en die vergeleken met andere rijders. Hetzelfde hebben we gedaan met de aanwezige data. Mijn conclusie van zijn minder goeie tijden in de Omloop van Vlaanderen heb ik gisterenavond aan Kris meegedeeld. Ik treed daar niet over in detail. Dat blijft tussen teammanager en rijder. Ik heb Kris nadien ook verteld dat ik het bijzonder jammer vind, maar dat ik onze samenwerking hier en nu meteen stopt. Ik wens Kris nog veel succes in het verdere verloop van zijn carrière.”