Oschersleben, 4 augustus 2019 – Het vijfde evenement (race 9 & 10) van de TCR Europe Touring Car Series vond plaats op het 3,696 km lange circuit Motorsport Arena Oschersleben. Coureur Tom Coronel verscheen aan de start met de Boutsen Ginion Racing Honda Civic Type R TCR. Hij boekte hier, net als Honda-collega Max Verstappen in de Formule 1, een tweede plaats en deed dat zelfs tweemaal
De voorgaande TCR Europe races op de Oostenrijkse Red Bull Ring gaven al aan dat de snelheid er bij de Honda Civic Type R met Tom Coronel absoluut was. Een positieve lijn die zich tijdens het vijfde raceweekend voortzette. Twee tweede plaatsen in de vrije trainingen onderstreepten dat, maar een gebroken aandrijfas in de kwalificatie verklaarde de uiteindelijke negende/achtste plaats. Op de startgrid voor de eerste race resulteerde dit overigens in een zevende startpositie. En bij de start van race twee stond Tom Coronel met zijn Honda in de ‘omgekeerde startvolgorde’ op de derde plaats. De problemen met de aandrijfas behoorden snel tot het verleden en daarmee kon de Nederlander de strijd ‘vol’ aangaan. Tijdens het eerste raceoptreden resulteerde dat aanvankelijk in een vierde plaats, maar na de uitspraken van de sportcommissarissen -waarbij meerdere rijders werden bestraft- pakte Tom Coronel een tweede plaats. Race twee kende hij weer een prima start en nestelde zich daarmee direct achter de Cupra van de Britse leider Alex Morgan. Die wist op zijn beurt de meerdere aanvallen van de Honda-rijder te weerstaan en ging als winnaar over de meet. Tom Coronel werd probleemloos als tweede afgevlagd
“Eindelijk zijn de eerste bekers binnen”, verklaarde een tevreden Tom Coronel na afloop. “De vorige keer zaten we er al dichtbij, maar mocht het nog niet zo zijn. Nu wel! In de vrije trainingen ging het al lekker met een dubbele tweede plaats. We zaten er goed bij. In de kwalificatie pakte ik op oude banden een zeven/achtste plaats en op het moment dat wij banden wilden gaan wisselen ging de aandrijfas kapot. Gelukkig kon dat snel en goed hersteld worden, maar zat een verbetering van de tijd er niet meer in. Ik startte de eerste race vanaf de zevende plaats en kwam goed weg. Voor mij gebeurde er het nodige. Nelson Panciatici tikte Jessica Bäckman van de baan en kreeg daar na afloop een straf van 30 seconden voor. De als eerste geëindigde Andreas Bäckman werd gediskwalificeerd omdat zijn auto niet de juiste hoogte had. En hoewel ik wat problemen met de turbosensor had, kon ik het tempo prima bijhouden. Ik zat op het vinkentouw en volgde wat er voor mij gebeurde, maar dat vond dus pas na de race plaats. Jammer natuurlijk dat ik niet op het podium stond, want ik eindigde als vierde en schoof later twee plaatsen op door de besluiten van de sportcommissarissen.
In de tweede race kwam ik weer supergoed weg en volgde Alex Morgan met de Cupra op de bumper. Ik bleef constant prikken en kijken of ik erlangs kon, maar hij verdedigde sterk. Dus uiteindelijk zat er niet meer in dan die tweede plaats. De tweede van dit weekend en een goede bekroning voor de manier waarop het team en ik aan dit kampioenschap deelnemen. Echt lekker! Nu hopen dat wij die positieve swing voort kunnen zetten. Dat gaat volgende week verder met mijn allereerste Rallycross in Montalegre-Portugal. Nooit eerder gedaan dus, maar het lijkt mij hartstikke leuk. Eigenlijk koppelt deze TitanRX bolide mijn race-activiteiten aan die van de DAKAR. Ze vroegen mij er wel vaker voor, maar nu past het goed in het schema en heb ik er ‘ja’ op gezegd. Het gaat om een eenheidsklasse, waar ze met een vierwielaangedreven Pantera RX6 rijden. Die heeft een Ford Mustang 530 pk 2,3 liter turbomotor en het is dus iets waar ik echt naar uitkijk. Daarna race ik voor David Hart historisch op Circuit Zandvoort en gaan we voor de volgende W-TCR races met de Cupra naar China. Daarna verschijn ik weer een week later in Barcelona met de Honda weer in de volgende ronde van de TCR European Touring Car Series
Uitslag race TCR Europe race 1 Oschersleben:
1. Daniel Lloyd (GBr) Honda Civic Type R, 16 ronden in 25:00,242;
2. Tom Coronel (NL) Honda Civic Type R op 0,810;
3. Josh Files (GBr) Hyundai i30 N TCR op 10,982;
4. Dominik Bauman (Oost.) Hyundai i30 N TCR op 11,354;
5. Gianni Morbidelli (It) Volkswagen Golf GTi TCR op 13,787 en
6. Mat’o Homola (Slo) Hyundai i30 N TCR op 19,318.
Race 2:
1. Alex Morgan (GBr) Cupra TCR 16 ronden op 25:03,406;
2. Tom Coronel (NL) Honda Civic Type R op 0,346;
3. Josh Files (GBr) Hyundai i30 N TCR op 1,294;
4. Dominik Baumann (Oost) Hyundai i30 N TCR op 1,682;
5. Santiago Urrutia (Uru) Audi RS 3 LMS op 2,342 en 6. Jessica Bäckman (Zwe) Hyundai i30 N TCR op 2,923.