Max vijfde in Grand Prix van Groot-Brittannië: “Had op het podium moeten staan”

14 juli 2019  

Max Verstappen is als vijfde geëindigd in een spectaculaire Grand Prix op het circuit van Silverstone. Vrijwel de gehele race was Verstappen in gevechten verwikkeld. De Nederlander werd, in gevecht om de derde plaats met Sebastian Vettel, van de baan getikt door de Duitser. Hierdoor viel Verstappen terug naar de vijfde plek, waar hij uiteindelijk ook finishte. Lewis Hamilton won zijn thuisrace, vóór Mercedes-stalmaat Valtteri Bottas. Charles Leclerc completeerde het podium met zijn Ferrari.

Na afloop van de race kijkt Max terug op het incident met Vettel: “Hij heeft zijn verontschuldigingen aangeboden en het is weer oké”, zegt Verstappen. “Wat kun je anders doen. Sebastian remde later dan mij. Hij verremde zich en raakte mijn achterkant. Het is natuurlijk balen, want we hadden op het podium moeten staan. Uiteindelijk ben ik blij dat ik nog door kon rijden. Ik ging over de kerbs en door de grindbak. De stoel zat daarna helemaal los en de stuurbekrachtiging deed het niet meer echt. Ook had ik best veel schade aan de vloer. Uiteindelijk ben ik toch nog blij om als vijfde te eindigen, alleen jammer dat we niet het resultaat kregen dat we verdienden.”

Max had enkele prachtige gevechten met Leclerc. Hoe beleefde Verstappen de gevechten zelf? “Het waren harde en agressieve gevechten, dus dat was goed. Volgens mij was hij nog een beetje zuur van Oostenrijk, dus hij ging er vol voor natuurlijk. Ik wilde niet riskeren dat ik wat kapot zou rijden, want de race duurde nog lang en we waren duidelijk sneller. Maar het was goed om te zien en mooi om mee te maken.”

Tijdens hun eerste pitstop kwamen Verstappen en Leclerc tegelijk binnen. Max wist voor Leclerc de baan op te komen, maar zag de Monegask vervolgens direct weer voorbij komen. Verstappen licht toe: “Nadat ik de pits uit kwam, verremde ik mij een beetje en daardoor kwam hij mij weer voorbij. Als we iets eerder voorbij de Ferrari waren gekomen, had het er nog wat beter uit gezien. Daarna heeft het team een goede call gemaakt met de tweede pitstop naar de harde band. Daarmee hadden we een voordeel op Leclerc.”

Max vervolgt: “Daarna zag het er weer goed uit. We hadden een goede snelheid. Ik liep in op Vettel, terwijl ik ook mijn banden spaarde. Ik ging ervoor bij Vettel. Ik ging buitenom en ik verdedigde in bocht zeventien, maar toen kreeg ik een beuk van achter. Op zich was het een prima wedstrijd, alleen jammer dat je eraf wordt gereden.”

Met nog slechts enkele minuten tot de start van de race zijn de monteurs van Aston Martin Red Bull Racing druk in de weer bij de achtervleugel van de RB15 van Max. Ze slagen er in om de auto tijdig gereed te krijgen voor de formatieronde. Bij de start komt Max goed weg vanaf zijn vierde startplek en hij behoudt zijn positie. De beide coureurs van Haas raken elkaar en moeten de pits opzoeken om de schade te repareren.

De vanaf pole gestarte Bottas ligt aan de leiding, op de voet gevolgd door teamgenoot Hamilton. De twee Mercedes-coureurs gaan in ronde vier de strijd met elkaar aan. Hamilton weet Bottas kortstondig voorbij te steken, maar de Fin slaat terug in Copse corner en behoudt de koppositie.

Max kan de aansluiting vinden met Leclerc op P3. In ronde elf waagt de Nederlander een aanval op de Monegask, maar Max raakt nog niet voorbij de Ferrari. Achter hem zitten ook Sebastian Vettel en teamgenoot Pierre Gasly op schootsafstand. Gasly haalt Vettel in met een mooi actie in bocht drie, waarna de Fransman een ronde later naar binnen komt voor zijn eerste stop.

In ronde 14 maken Verstapen en Leclerc tegelijk hun stop om te wisselen naar de medium band. De monteurs van Aston Martin Red Bull Racing leveren uitstekend werk, waardoor Max vóór Leclerc de baan op komt. Leclerc valt echter direct aan en weet Verstappen in te halen. Verstappen zet de druk er vervolgens vol op bij Leclerc. Er ontspint zich een prachtig gevecht, waarbij Leclerc zijn positie met hand en tand verdedigt.

In ronde 20 spint Antonio Giovinazzi. De Italiaan blijft met zijn Alfa Romeo vast zitten in het grind wat ervoor zorgt dat de safetycar naar buiten komt. Dit geeft Max de gelegenheid om zijn tweede stop te maken. Op een nieuw setje harde banden komt Verstappen als zesde terug de baan op. Hamilton maakt zijn eerste stop en neemt de leiding over van Bottas. Leclerc stopt een ronde later en komt daarmee achter Verstappen te liggen.

Als de safetycar in ronde 24 naar binnen komt, zijn Verstappen en Leclerc wederom aan het knokken. De twee raken elkaar, maar de Nederlander weet zijn plek te verdedigen. Verstappen haalt enkele ronden daarna ook teamgenoot Gasly in voor de vierde plek.

In ronde 37 steekt Max voorbij aan Vettel bij Stowe. De Duitser probeert direct daarna terug te slaan, maar raakt de Limburger van achter en beiden schieten de grindbak in. De heren kunnen op eigen kracht hun weg vervolgen. Max is teruggevallen tot plek vijf, terwijl Vettel een stop moet maken voor een nieuwe neus en terugvalt tot de laatste plek. De Ferrari-coureur krijgt tevens een tijdstraf van tien seconden voor het incident.

Verstappen is in het restant van de race niet meer in staat om de achterstand op Gasly goed te maken en eindigt als vijfde. Hamilton wint de race, gevolgd door teamgenoot Bottas. Leclerc finisht op P3. Gasly scoort met een vierde plaats zijn beste resultaat van het seizoen. Carlos Sainz finish als ‘best of the rest’ op de zesde plaats. Daniel Ricciardo, Kimi Raikkonen, Daniil Kvyat en Nico Hulkenberg completeren de top tien.