Met een veertiende tussentijd na tweeënvijftig kilometer lijkt er geen vuiltje aan de lucht voor Erik van Loon en Sébastien Delaunay. Na het tijdsverlies van gisteren is het doel om dagelijks een aantal plekken op te schuiven, met kleine verschillen in het begin van de stage is dat mogelijk. Totdat de tussenas breekt van de Toyota Hilux en zij gesleept moeten worden naar de finish. De kansen op een klassering in de top vijf zijn daardoor erg klein geworden.
De tussenas zit tussen de versnellingsbak en het differentieel, doorgaans breekt deze niet en zit dit onderdeel niet in de toolbox die in de auto ligt. Daardoor is Van Loon dus aangewezen op de collega’s op de proef. “Dan is het fijn dat er mannen zijn als Pascal de Baar. Hij heeft ons ruim 200 kilometer lang gesleept op weg de finish, dus de monteurs kunnen aan de slag om de auto weer klaar te maken voor morgen. Het is alleen wel erg jammer dat dit op de tweede dag al gebeurd. Bij Overdrive Racing worden er diverse onderdelen na een bepaald aantal kilometers vervangen om te voorkomen dat het kapot gaat, zo ook een tussenas. De Toyota is voor de rally volledig gerebuild, dus dat maakt het extra zuur,” vertelt Van Loon.
Over het begin van de stage is Van Loon tevreden: “Het ging gewoon prima. We mochten als elfde starten en zaten achter een aantal auto’s. Het was lastig om in te halen, dus we kozen ervoor om niet teveel risico te nemen. Later zou de proef wat opener worden en waren de kansen beter. Helaas kwam het niet zover.”
De stage van morgen is 243 kilometer en gaat van Ulan-Ude naar Ulaanbaatar. Het grootste gedeelte gaat over gravelpaden door de heuvels en over de steppes. Daarbij is navigatie erg belangrijk, er zijn vele paden en parallelle tracks waar een foutje snel gemaakt is.