Max Verstappen heeft de Grand Prix van Oostenrijk op fantastische wijze weten te winnen. De Nederlander, die als tweede startte, kwam slecht weg en viel hierdoor ver terug, maar wist zich vervolgens terug te knokken naar het podium en drie ronden voor het einde zelfs aan raceleider Charles Leclerc voorbij te gaan. Verstappen schrijft hiermee de zesde overwinning uit zijn Formule 1-carrière en de eerste van dit seizoen achter zijn naam. Ook is de eerste overwinning voor Honda in het V6-tijdperk een feit. Een gefrustreerde Charles Leclerc eindigde de race in Spielberg als tweede. Valtteri Bottas finishte in een moeilijk weekend voor Mercedes als derde.
“Na de start dacht ik dat de race over was, maar we bleven pushen”, vertelt een dolblije Max na de race. “Na de pitstop vlogen we, ook op het rechte stuk. Ik ben erg blij voor het team en Honda. We werken dit seizoen voor het eerst samen en het is geweldig om hier te winnen.”
In ronde 69 ging Verstappen aan Leclerc, die tot dat moment op weg was naar zijn eerste overwinning in de Formule 1, voorbij. De Monegask kwam hierbij even buiten de baan terecht, maar volgens Max is geen reden voor eventuele straffen: “Het is hard racen, anders kan je beter thuis blijven. Als dit niet meer mag, vraag ik me af wat het voor zin heeft om in de Formule 1 te rijden.”
Het is wederom prachtig weer als de vijf lichten op de Red Bull Ring uit gaan en de negende wedstrijd van het seizoen van start gaat. Max Verstappen komt erg slecht weg en valt al voor het bereiken van de eerste bocht ver terug, waarmee zijn goede startpositie als sneeuw voor de zon verdwijnt. De Nederlander komt zelfs terecht op een achtste plek, maar weet zijn teamgenoot al relatief snel voorbij te gaan, waardoor hij na de eerste ronde als zevende doorkomt. Charles Leclerc leidt het veld. Valtteri Bottas, Lewis Hamilton, Kimi Raikkonen, Lando Norris en Sebastian Vettel vormen op dat moment de rest van de top zes.
Vanaf ronde vijf heeft Max de druk vol op Lando Norris staan, die zijn vijfde plek is kwijtgeraakt aan een oprukkende Sebastian Vettel. Twee ronden later weet de Limburger de McLaren-coureur voorbij te gaan voor P6. In ronde negen is ook Kimi Räikkönen aan de beurt, waardoor Max doorschuift naar plek vijf.
Na tien ronden is de voorsprong van raceleider Leclerc op Bottas drie seconden. Lewis Hamilton volgt zijn teamgenoot op ongeveer dezelfde afstand. In de ronden hierna bouwt Verstappen zijn voorsprong ten opzichte van de mannen achter zich verder op. Het gat naar Sebastian Vettel, die voor de Nederlander op P4 rijdt, blijft rond de vijf seconden schommelen.
In ronde tweeëntwintig komen Valtteri Bottas en Sebastian Vettel naar binnen voor hun pitstops. Beiden wisselen naar de wit gemarkeerde, harde band. Bottas komt als vierde terug op de baan, Vettel als achtste omdat de nieuwe banden nog niet klaar stonden. Een ronde later meldt Charles Leclerc zich in de pits voor zijn bandenwissel. De Monegask wisselt ook naar de harde compound en komt achter Hamilton en Verstappen, die nog naar binnen moeten, het circuit in Spielberg weer op.
Als er dertig ronden verreden zijn, komt ook Lewis Hamilton naar binnen voor zijn pitstop. Naast een nieuw setje banden, wordt ook een problematieke voorvleugel van de Brit vervangen. Hierdoor valt Hamilton terug naar P5. Een ronde later is het de beurt aan Max Verstappen, die zijn stint op de harde band vanaf een vierde plek mag beginnen.
Halverwege de race wordt de top zes gevormd door Charles Leclerc, Valtteri Bottas, Sebastian Vettel, Max Verstappen, Lewis Hamilton en Carlos Sainz. Daniel Ricciardo, Lando Norris, Pierre Gasly en Kimi Raikkonen completeren op dat moment de top tien, al moeten Sainz en Ricciardo dan nog hun pitstop maken.
Verstappen rijdt in de fase hierna het gat naar Sebastian Vettel steeds verder dicht. Zo bedraagt de achterstand op de Duitser, die op tien ronden oudere banden rijdt, op twee derde van de race nog maar iets meer dan één seconde. In ronde vijftig ruikt de Aston Martin Red Bull Racing-coureur zijn kans en neemt hij de Ferrari, op het rechte stuk na bocht drie, te grazen voor P3. Vettel duikt hierna direct de pits in voor een nieuw setje softs.
De snelheid zit er uitstekend in bij Max, daar hij ook het gat naar Valtteri Bottas, de man op P2, snel weet te dichten. Even lijkt er een probleem als Verstappen meldt dat hij vermogen verliest. Na enkele instructies van zijn engineer lijkt het probleem echter snel opgelost. In ronde 56 gaat de Nederlander voorbij aan de Mercedes en neemt hij de tweede plek in handen.
Max geeft in de slotfase van de wedstrijd alles om het gat naar raceleider Charles Leclerc te dichten. De Limburger komt ook steeds dichterbij en weet de Monegask drie ronden voor het einde op spectaculaire wijze in de halen in bocht drie. Max geeft de leiding vervolgens niet meer uit handen en wint, op grandioze wijze, voor de tweede keer op rij de Grand Prix van Oostenrijk. Charles Leclerc en Valtteri Bottas completeren namens Ferrari en Mercedes het podium.