BMA neemt dit weekend deel aan de jaarlijkse hoogmis van de Belgische autosport, de Ypres rally. Als we het in kaarttermen zouden uitdrukken dan beschikt BMA met Kris Princen (VW Polo R5) en Craig Breen (VW Polo R5) over twee azen. Zonder een rondje blufpoker te willen opvoeren behoren beide rijders bij het kransje favorieten voor de eindzege. Kris Princen won in 2005 de rally van Ieper. Craig Breen neemt voor de vierde keer deel. In 2013 eindigde hij op het podium. De twee daaropvolgende jaren moest hij telkens met technische problemen opgeven. Pieter-Jan Michiel Cracco (Skoda Fabia R5) zet in Ieper zijn leerproces verder en hoopt zaterdagavond zijn BMA Skoda in de top 10 te parkeren. Vincent Prégardien en Kurt Dujardyn starten beiden met een Skoda Fabia R5. Gregoire Munster (Opel Adam) moet passen voor Ieper. Hij is als officiële Opel rijder in Polen aan de slag.
De deelnames van Craig Breen en Kris Princen zorgen ervoor dat BMA in ‘full force’ én met ambitie kan aantreden in de Ypres rally. “De Belgian VW Club heeft een speciale inspanning gedaan om beide rijders aan de start te brengen. Kris was nog op zoek naar een extra partner en is wat blij met de steun van de Belgian VW Club die ook hun steentje bijdroegen betreffende de deelname van Craig Breen. Ik ben hen dankbaar voor de constructieve samenwerking net zozeer ik de organisatie van de Ypres rally dankbaar ben. Ook zij hebben een extra inspanning geleverd om Craig Breen naar Ieper te laten komen” zegt BMA teammanager Bernard Munster.
BK leider Kris Princen won dit jaar al drie wedstrijden. De Limburger voelt zich bijzonder comfortabel achter het stuur van zijn VW Polo. “Dat gevoel werd maandag nog eens bevestigd tijdens een uitgebreide testsessie in Noord-Frankrijk. Het parcours was niet 100% representatief met wat we dit weekend voor de wielen geschoven zullen krijgen maar ik was bijzonder tevreden. De wegen rond Ieper zijn niet te vergelijken met pakweg die van de TAC rally maar om nu te zeggen dat Ieper écht een specifiek parcours heeft is overdreven. Het doel is om dit weekend zo hoog mogelijk te eindigen. In Ieper moet je snel starten maar moet je toch ook nog een beetje reserve houden. Na de eerste ronde zullen we snel weten hoe de kaarten liggen in vergelijking met onder andere mijn gelegenheidsteamgenoot Craig Breen en zal ik een beter beeld hebben op de verdere aanpak.”
Craig Breen maakte maandag voor het eerst kennis met BMA en de VW Polo R5. De Ier, die dit seizoen het Iers kampioenschap combineert met een aantal andere wedstrijden, vloog dinsdag even op en af naar Alzenau waar hij een contract ondertekende om met de Hyundai i20 Coupe WRC deel te nemen aan de WK rally van Finland. Het Ieperse parcours heeft niet al te veel geheimen meer voor de sympathieke Ier. “Maandag heb ik de VW Polo voor het eerst op asfalt kunnen testen” zegt Craig Breen. “Eerder had ik dat al op gravel gedaan. Het heeft wat tijd gekost om mij terug aan te passen aan asfalt omdat ik de laatste tijd veel op onverhard heb gereden. De Polo voelde meteen goed aan. Ik was toch wel onder de indruk. Met het oog op de wedstrijd heb ik enkele kleine aanpassingen doorgevoerd maar de basisafstelling was best ok. Ik heb deze wedstrijd altijd al willen winnen. Ik hou ervan om historische wedstrijd aan mijn palmares toe te voegen. Eerder dit jaar won ik de rally van Sanremo en drie jaar geleden was ik de beste in de Condroz. Ieper is nog zo’n monument dat ik wil winnen. Als dat niet lukt wil ik minstens op het podium staan.”
Bij zijn eerste deelname in 2013 eindigde hij als derde. Vooral zaterdagochtend maakte hij met vijf snelste tijden op rij indruk. “Met Kris en Craig tellen we bij BMA twee potentiële winnaars in onze rangen. Ik schat de kansen van Kris zeer hoog in omdat hij de laatste rally echt een klasse te sterk was voor de concurrentie” zegt Bernard Munster. “Met Craig komt de concurrentie uit eigen rangen. Hij is wereldklasse, een bijzonder getalenteerd rijder waarmee het aangenaam werken is. Kris en Craig hebben elk hun talenten en kwaliteiten. Ik weet dat beide rijders in deze sterk bezette wedstrijd hun mannetje zullen staan. Jan-Pieter Michiel Cracco weet wat hem dit seizoen te doen staat: kilometers maken. Dat vergt tijd en al doende leert men. Maandag heeft hij tijdens de testdag hard en goed gewerkt. Hij is op de goede weg.”
“Wij hebben maandag 85 km gereden” pikt Pieter-Jan Michiel Cracco in. “Het was een bijzonder interessante testdag, zeker toen Bram Eelbode even naast mij kwam zitten en mij tot enkele andere inzichten bracht. Ik ben hem daar zeer dankbaar voor. Ik heb maandag kilometers gemaakt en wil dat ook dit weekend doen. Ervaring opdoen en proberen een goed resultaat neer te zetten, dat is de opdracht. Ik zou graag in de top 10 eindigen. We zien wel of me dat lukt maar ik heb een doel en wil er alles aan doen om dat te bereiken.”
Vincent Prégardien en Kurt Dujardyn maken de line-up van BMA in Ieper compleet. “Prégardien start hier met de Skoda Fabia waarmee Kris vorig jaar kampioen werd. Hij neemt die weekend voor de tweede keer deel aan de Ypres rally. Kurt Dujardyn van zijn kant start met de ex-wagen van Rovanperä. Dat is een wagen die recentelijk aan ons wagenpark werd toegevoegd. Het is een ex-fabriekswagen en heeft heel wat potentieel. Kurt neemt voornamelijk deel aan Historic rally’s en rijdt ook wat op circuit. Hij wou nu met een R5 rijden. Het wordt een nieuwe ervaring, een bijzonder avontuur. Wij werken heel vaak samen met Kurt en ik ben blij dat we hem nu bij deze nieuwe ervaring kunnen bijstaan” besluit Bernard Munster.
Grégoire Munster moet passen voor de rally van Ieper. De leider in het Junior BRC is dit weekend als officieel rijder aan de slag in de rally van Polen. Dinsdag kende hij een vruchtbare testdag en vond hij een goede afstelling voor dit weekend. “Sinds de rally van de Azoren hebben we hard gewerkt en progressie gemaakt. Dat is een aangename vaststelling. Polen wordt opnieuw een moeilijke en zware wedstrijd. Het eerste doel is de wagen thuis te brengen. Als we in onze klasse bij de eerste vijf zouden kunnen eindigen is ook onze tweede doel bereikt. Met snelle en zeer ervaren rijders aan de start staan we voor een moeilijke opdracht maar dat schrikt me totaal niet af. De testen hebben ons vertrouwen gegeven. Het komt er op aan om goede nota’s te maken. Samen met Louis hebben we heel veel onboards bekeken. Louis heeft fantastisch werk geleverd. Hij heeft tot 2011 alle ritten geanalyseerd. Alle stukken die in het verleden reeds gereden werden heeft hij in één clip gemonteerd. Een hele klus waarvoor ik hem dankbaar ben. Ik hoop dat het hard werk loont