Dit weekend staat het vierde raceweekend van de NASCAR Whelen Euro Series 2019 op het programma. Voor de gelegenheid trekt het spectaculaire kampioenschap voor de eerste keer in haar geschiedenis richting de Autodrom van het Tsjechische Most. Stienes Longin, tweede in de tussenstand in Elite 1, heeft zich zo goed mogelijk op de nieuwe omloop voorbereid.
Een nieuw circuit is altijd een grote uitdaging, voor elke rijder. De organisatoren van de NASCAR Whelen Euro Series geven hun rijders dan ook de gelegenheid om 45 minuten extra te trainen, in aanloop naar het vierde raceweekend van het seizoen.
“Maar dat is misschien wel onvoldoende”, stelt Stienes Longin. “Daarom vertrok ik eerder naar Most, om er wat te testen. Niet met een NASCAR-auto uiteraard, want dat is door de regels verboden, maar wel met een eenvoudige Skoda-toerwagen. Nu weet ik tenminste al hoe het circuit er uit ziet, welke bochtenaaneenschakelingen er allemaal zijn. Ontegensprekelijk een voordeel.”
En wat is Longins eerste indruk van het 4,222 kilometer lange en 21 bochten tellende circuit van Most?
“Er zijn wel een paar aspecten die je kan vergelijken met een circuit als bijvoorbeeld Silverstone”, weet de Leuvenaar. “Ook in Most zijn er een paar situaties waarbij de bochten elkaar snel opvolgen, met als gevolg dat als je de eerste mis hebt, ook de volgende drie of vier bochten moeilijkheden opleveren. Technisch niet makkelijk, ik vermoed dat we in de races grote verschillen zullen zien.”
Ook de juni-temperaturen van de Tsjechische Republiek zullen allicht een belangrijke rol spelen. “Zondag wordt er 37 graden verwacht”, weet Longin. “Mijn test verliep ook in die omstandigheden, en ik kan je vertellen dat dat best heet is. Alles zal zwaar op de proef gesteld worden. De wagen, de rijder, maar ook en vooral de banden. De slijtage van de rubbers valt dan ook moeilijk in te schatten, ook al omdat het circuit recent van een nieuwe asfaltlaag is voorzien. Ik denk dat het geen goed idee is om in de races meteen alles op alles te zetten, want dan zou je tegen het eind met onaangename verrassingen kunnen geconfronteerd worden.”
PK Carsport verdedigt in Most ook de derde plaats van Nicolo Rocca in Elite 1, naast – en dat is nieuw – de tweede plaats in Elite 2. De 25-jarige Italiaan Vittorio Ghirelli, voormalig GP2-rijder en AutoGP-kampioen, stapt vanaf Most over naar de PK Carsport-troepen, om zo te proberen in zijn rookieseizoen de titel in Elite 2 te veroveren. Op dit ogenblik volgt Ghirelli op amper vier punten van leider Giorgio Maggi. De tweede PK Carsport-bolide in Elite 2 wordt bestuurd door de Amerikaan André Castro.
De races in Most zijn live te volgen op het YouTube-kanaal en Facebook-pagina van EuroNascar: zaterdag om 13u25 en 16u45, op zondag om 10 uur en 14u25.