In de aanloop naar de Dutch TT brengt NTS RW Racing GP dagelijks een interview of reportage om een kijkje achter de schermen te bieden. Vandaag: teameigenaar Roelof Waninge over het verleden en de toekomst van NTS RW Racing GP.
“Ongelooflijk belangrijk” is de TT van Assen voor het enige Nederlandse team in de Grand Prixs, stelt Roelof Waninge. “Het is een jaarlijks hoogtepunt voor het team. Zeker nu we met Bo Bendsneyder de enige Nederlandse rijder in de GP’s in ons team hebben. Het is belangrijk voor de publiciteit, voor het contact met relaties en mogelijke nieuwe sponsors. Dit is de enige wedstrijd in het jaar waarin we de mogelijkheid hebben veel gasten te ontvangen. We kunnen hier een groot publiek aanspreken, achter de schermen laten kijken, laten kennismaken met het team en de sport. Maar het is niet alleen voor de gezelligheid. We zijn hier niet om te kamperen. Het resultaat is altijd belangrijk.”
Op de voorgrond treden en in de spotlights staan is niet de favoriete bezigheid van Waninge, maar tijdens de TT kan hij er niet omheen. Hij is immers de RW in NTS RW Racing GP. Geboren en getogen Drent bovendien, voor wie de TT bijna letterlijk een thuiswedstrijd is. Hij heeft het er ook graag voor over – in het belang van het team. “Ik was al jaren betrokken als sponsor, maar dan sta je niet vooraan. Dan ben je een gezicht in de menigte. Dat vond ik wel zo prettig, eerlijk gezegd. Als teameigenaar heb je andere verantwoordelijkheden.”
In 2011 stak Waninge zijn nek uit, toen het team van Arie Molenaar kopje onder dreigde te gaan. De gepensioneerde zakenman uit Dwingeloo nam het team over, omdat hij het belang inzag van het behoud van een Nederlands team – met internationale allure – in de Grand Prixs.
“Het zijn geen gemakkelijke jaren geweest en het is niet vanzelf gegaan”, zegt Waninge. “Ik weet niet of we het hadden gered zonder de hulp van de IRTA en van mensen als Sito Pons, die ons de mogelijkheid gaf door te groeien naar de Moto2. Het TT Circuit heeft enorm meegewerkt om een Nederlandse rijder aan de start te krijgen.”
RW Racing GP begon met zes man en één rijder (Luis Salom) in de toenmalige 125cc. Nu staat er een stevige structuur met negentien man en twee coureurs (Bo Bendsneyder en Steven Odendaal) in de uiterst competitieve Moto2-klasse. De stap van Moto3 naar Moto2 was heel belangrijk, benadrukt Waninge. “Het stuitte me tegen de borst dat een motorleverancier bepaalt op welk merk je rijdt en met welke coureurs. In de Moto2 is veel meer keuze – Kalex, KTM, SpeedUp en nu ook NTS en MV Agusta – en de klasse is minstens zo competitief en spannend.”
Sinds vorig jaar is NTS de partner en frameleverancier van RW Racing GP. De samenwerking met de Japanners is cruciaal voor de toekomst, meent Waninge. “We hebben dezelfde ambities en er is een groot wederzijds vertrouwen. Het is een bijzondere machine, die voortdurend doorontwikkeld wordt. Er wordt ontzettend hard gewerkt om vooruit te komen en dat is ook te zien. Deze samenwerking is een bekroning voor de continuïteit van het team