Zo maak je vier dagen niets mee en dan weet de pechduivel je toch weer te vinden. Het was het verhaal van Gerrit Zuurmond, Klaas Kwakkel en Jasper Riezebos in de zesde etappe van de Morocco Desert Challenge. Met maar liefst drie lekke banden was het donderdag improviseren voor de crew van het Rainbow Truck Team.
“We moesten al helemaal achter in het veld beginnen vanwege de kapotte dieselleiding van gisteren”, begon navigator Riezebos het verhaal over de zesde etappe die de deelnemers naar Merzouga bracht. “We reden op een gegeven moment best langzaam, als je achteraan moet starten zit je alleen maar op die sentinel te duwen.” Met name de SSV’s moesten het ontgelden bij Riezebos: “Die opgevoerde golfkarren gaan maar slecht aan de kant, je bent zo weer tien kilometer verder.”
Ondanks het oponthoud achter de SSV-wagens ging het tot dan toe allemaal crescendo met de Rainbow-MAN. “Na honderd kilometer hadden we Gerrit van Werven te pakken en ja hoor, nog geen twee kilometer later hoorden we ‘flop flop flop’ ergens onder de auto. Een lekke band. Toen was er ook nog een schokdemper kapot, die hebben we nog gewisseld en toen konden we weer door. Zestig kilometer later hadden we iedereen weer ingehaald en ging de volgende band kapot. Toen besloten we al iets rustiger aan te doen, maar tachtig kilometer later was het weer raak.”
Met die derde lekke band ontstond er toch een probleem aangezien het team slechts twee verse banden bij had. “Heel toevallig zat Adwin Hoondert in de buurt, die was de weg kwijt en kwam naar ons toe”, vervolgde Riezebos. “Hij vroeg waar hij heen moest, maar wij wisten dat hij banden bij zich had.” En dus werd er een ruildeal gesloten. Technisch had het nog wel wat voeten in de aarde, Hoondert reed met een ander aflaatsysteem dan die op de moderne MAN. “Klaas was aan het nadenken en kwam al snel met een oplossing. Aflaten en oppompen moest met de hand, maar wij konden wel weer rijden. We spraken af dat we achter Adwin zouden blijven zodat ze hun band terug konden krijgen als dat nodig was. Het was nu eenmaal zijn band. Zo zijn we toch op een redelijk snelle manier, binnen een half uur reden we weer, toch de proef uitgereden. We vreesden een lange nacht, we stonden echt in een uithoek.”
Na vier probleemloze dagen lag Rainbow op koers voor een top-tien, maar die is langzaam maar zeker uit het zicht verdwenen. Toch maakt Riezebos zich geen enkele zorgen. “We hebben de eerste vier dagen niets meegemaakt, nog geen lekke band, maar nu hebben we toch onze portie pech toch wel weer gehad. Het hoort een beetje bij dit spelletje”, relativeerde Riezebos. “Dat maakt het ook leuk. Morgen gaan we nog een stukje duinen doen met een totale proef van 400 kilometer. Daar zal ook nog wel wat snels tussen zitten want anders zijn we nooit op tijd weer thuis, maar als ze het zo afwisselen is het echt leuk.”