Met 451 kilometer op snelheid en een neutralisatie van 67 kilometer is het tweede deel van de marathonetappe tevens de langste stage van Dakar 2019. Door de lekke banden van gisteren besluiten Erik van Loon en Harmen Scholtalbers om te temporiseren en zo min mogelijk risico te lopen op meer lekke banden. De proef bestaat uit veel zand en er ontstaat veel stof. Door mist en stof aan het eind van de proef besluit de organisatie om een gedeelte te schrappen, maar Van Loon en Scholtalbers behalen de reguliere finish met de 13e tijd.
“Het ging eigenlijk prima,” vertelt Van Loon. “We hadden eigenlijk last van een gebrek aan reservewielen, dus we wilden eigenlijk niet lek rijden. Maar toen we het bivak uitreden, hadden we direct een lekke band. Aangezien we in groepjes van twee startten op het strand en we met teamgenoot Domzala waren ingedeeld, hadden we afgesproken om bij hem in de buurt te blijven voor het geval we een band tekort kwamen. Vervolgens rijdt hij zelf twee keer lek en laat ons doorrijden. In de neutralisatie hadden wij een reservewiel over en die hebben we nog aan hem gegeven.”
Na de zware etappe van gisteren met veel zand, besluit Van Loon dat finishen vandaag het belangrijkste is. “Er is al zoveel gebeurd, wij willen gewoon de finish halen. Doordat er trucks voor ons rijden hebben we vrij veel last van het stof, dus zijn we af en toe gestopt om weer voldoende te zien. Dan kun je het beste gewoon even stoppen, want anders verongeluk je gewoon. We hebben zelf verder nergens vast gezeten en gewoon door kunnen rijden. Dus eigenlijk zijn we erg tevreden na deze marathon.”
Op zaterdag is de rustdag in Arequipa en kunnen de monteurs aan de slag om de auto weer helemaal tiptop te krijgen voor de tweede Dakar-week.