AREQUIPA – Tim en Tom Coronel hebben een uitstekende derde etappe in de Dakar Rally 2019 achter de rug. Waar de een na de ander in de problemen kwam, reed het duo naar een uitstekende zeventiende plaats.
Op dag 3 van de zwaarste uithoudingsproef voor mens en machine stond 331 kilometer special stage op het programma. Het werd een ware uitputtingsslag. Menig topper vond zijn Waterloo in de verraderlijke duinen rond San Juan de Marcona. Tim en Tom gebruikten hun ervaring van de afgelopen jaren door slim en behoudend te beginnen. Vele concurrenten reden zich vast of eindigden met een flinke bak schade. De tweeling reed om alle problemen heen en meldde zich in de top-20 van het dagklassement.
Het begin was heel heftig met opnieuw enorme duinen”, blikte Tim terug. “We speelden het slim door bovenop de duinen even stil te gaan staan om te kijken wat de rest aan het doen was. Het was één groot slagveld, we zagen heel wat deelnemers pielen in het zand. Wij gingen er links omheen en dat pakte goed uit. Eenmaal beneden kwamen we in een rio terecht waar we niet hadden moeten rijden. Het paste ook niet: de auto was te breed maar ik bleef maar volgas houden. We voelden ons net een pingpongbal: van links naar rechts. Na 500 meter vlogen we er weer uit. Serieus gaaf!”
In de laatste dertig kilometer verloor de tweeling nog wat tijd door een lekke band, maar verder verliep de zware etappe zonder noemenswaardige problemen. “Weer geen Coronel-waardige dag! Normaal slapen we in de woestijn, zijn we uren aan het sleutelen en vallen we van ellende in ellende. Dat hebben we nu nog helemaal niet gehad”, lachte Tom. “Tim ging erg goed. We kwamen tweemaal bijna vast te zitten in de duinen maar hij keerde slim om. Wat me opvalt is dat hij echt een goede swing te pakken heeft. En het autootje doet het gewoon nog steeds fantastisch. We hebben geen enkel probleem gehad. Ik ben erg blij met hoe het tot nu toe gaat
Op donderdag staat het eerste deel van de marathonetappe op het programma. De deelnemers krijgen 664 kilometer voor de kiezen, waarvan 352 kilometer aan special stage. Er is geen service in de avond, dus eventuele problemen moeten zelfstandig worden verholpen.