Er is zoveel om aan te denken bij de keuringen voorafgaand aan de Dakar Rally, dat het niet zo raar is dat je iets vergeet. Altijd is er wel iemand die een paspoort op zijn hotelkamer laat liggen of die de autopapieren ergens is verloren. Edwin Straver was vergeten het veiligheidspakketje mee naar de keuring te nemen: een cruciaal onderdeel voor de motorrijders.
“In het veiligheidspakket zitten onder meer een thermodekentje en een vuurpijl”, vertelt Straver. “Dat moet je bij je hebben, tijdens de Dakar maar ook tijdens de keuring, want dat pakket moet gekeurd en genummerd worden. Dus ik moest nog even heen en terug naar het hotel, dwars door de stad. Dat kost tijd hier in Lima: dik een uur. Ach ja, zo zie je nog eens wat.”
Met het veiligheidspakket en het bijbehorende stempeltje fietste Straver verder fluitend door de keuring. Maar daar stuitte hij op het volgende logistieke obstakel: de truck die de spullen van de kistrijders vervoert van bivak naar bivak vertrekt al zondagmiddag, voor de openingsceremonie, terwijl de rijders de nacht nog doorbrengen in Lima en pas op maandagochtend vertrekken. “Moet ik dan de hele zondagavond in mijn motorpak rondlopen?”, vroeg hij zich af. “Iemand die een team heeft, kan zijn spullen gewoon met het team meegeven, maar wij als kistrijders hebben geen team. Wij zijn op onszelf aangewezen. Ik moet nog even goed nadenken hoe ik dat ga aanpakken: of ik zelf mijn gewone kleren in een klein pakketje in een rugzakje meeneem, of dat ik het met iemand kan meegeven. Ik heb nog het geluk dat ik een hotelkamer heb. Er zijn ook kistrijders die hier in Lima al in hun tentje slapen. Hoe moeten die dat doen als de truck al weg is?”
Het zijn juist dit soort dingen die de Dakar voor de 35 kistrijders nog pittiger maken dan voor alle anderen. De motorrijders in het kistklassement, de Motul Originals, krijgen geen hulp van een team of een monteur. Zij moeten echt alles zelf doen. Straver deed het vorig jaar in zijn debuut-Dakar ook al zo en weet dus wel wat hem ongeveer te wachten staat. “Ik ben er met dezelfde instelling als vorig jaar naar Lima gekomen: de finish halen is belangrijker dan het klassement. Maar ik ga wel proberen iets harder te rijden dan vorig jaar, zodat ik hopelijk iets meer tijd heb ’s avonds om mijn motor te onderhouden, het roadbook te bekijken en te slapen. Ik heb de indruk dat het minstens zo’n zware Dakar wordt als vorig jaar, met zoveel zand. Daar ben ik niet bang voor. Wel voor tien dagen duinen. Dan zou het wel eens saai kunnen worden.”
De motorrijders gaan zondagmiddag vanaf 15.00 uur lokale tijd (21.00 uur Nederlandse tijd) in omgekeerde volgorde over het startpodium. Met zijn startnummer 60 is Edwin Straver dus zeker niet bij de eerste groep aan de beurt. Maandagochtend om 5.30 uur vertrekt de eerste motorrijder uit Lima. Om 9.30 uur (15.30 uur NL) beginnen de motorrijders ook weer in omgekeerde volgorde aan de eerste special van 84 kilometer