Afgelopen weekend werd rondom het Twentse Hengelo de Conrad Twente Rally verreden. Na jaren een ééndaags evenement te zijn geweest, vond de organisatie de tijd rijp om de wedstrijd over twee dagen uit te smeren. Na 16 klassementsproeven en 150 kilometers op snelheid was de winst in de 206 Rally Cup voor Dylan Teiwes en zijn navigator Johan Teiwes. Zij bleven daarmee de equipe Hesselink/Welink ruim drie seconden voor. De equipe Ter Harmsel/Kamphuis werd op iets meer dan dertig seconden derde. Zij sleepten echter wel het kampioenschap voor de tweede opeenvolgende keer binnen
De winst in de wedstrijd was voor Mitsubishi rijder Piet van Hoof en zijn navigator Max Jacobs. Zij bleven de Belgische Melissa Debackere, rijdend in een Skoda Fabia R5 ruim twintig seconden voor. Kevin van Deijne moest uiteindelijk genoegen nemen met een derde plaats. Pech aan zijn Ford Fiesta R5 zorgde er op de zondagmiddag voor dat hij zijn tweede plaats niet kon blijven verdedigen.
Dylan Teiwes & Johan Teiwes
“Het was een geweldige wedstrijd,” begint Dylan. “Het was ook zeker de moeilijkste van het hele seizoen. Er kon weer ouderwets gesneden worden in de bochten, maar als je er als 47e voorbijkomt, zijn die bochten al helemaal uitgereden en licht het losse zand op de weg. Dat maakt het super glad, maar toch ligt me dat wel. Volgens mij lag de mijn winst in de klassementsproeven op het industrieterrein. Die proeven liggen me wel. Het was een mooi seizoen. Mijn broertje heeft de smaak nu ook te pakken en ook hij gaat een Peugeot 206 opbouwen.”
Rutger-Jan Hesselink & Hermen Welink
“Voor mij was deze wedstrijd de meest uitdagende wedstrijd van het seizoen,” laat Rutger-Jan weten. “Er mag na jaren eindelijk weer gesneden worden! De proef bij het Rutbeek, mijn ‘thuisproef’, vond ik erg uitdagend. Het was nagenoeg windstil, waardoor behalve de mist ook het stof op het onverharde deel van de proeven bleek hangen. Daardoor was het moeilijk om in het donker je referentiepunten te vinden. Op de vierde klassementsproef heb ik een chicane geraakt. Dat kostte me zo’n dertig seconden en met zo’n drie seconden achterstand op de winnaar, had dat best wel eens een ander resultaat kunnen opleveren.
Geert ter Harmsel & Jan Kamphuis
“Het is een droom die uitkomt,” vertelt een opgetogen Geert. “We zijn opnieuw kampioen geworden! Ik heb bekeken gereden, ben dus niet voluit gegaan. Het kampioenschap was eigenlijk het enige dat telde en ik heb dus geen gekke dingen gedaan. Het was dit jaar een zwaarder bevochten kampioenschap dan vorig jaar. Nu had iedereen zijn zaken beter voor elkaar en was er meer concurrentie. Daarnaast was het dit jaar op de proeven gewoon droog, terwijl ik juist in de regen op mijn sterkst ben. Het was ook mijn laatste wedstrijd in deze cup. Ik ga een andere uitdaging in de rally zoeken. Een andere auto, een andere klasse, ik ben me nog aan het oriënteren, maar blijf me zeker wel voor deze cup inzetten.”
Ondanks dat Ron Buninga eerder aangaf dit jaar niet meer in actie te kunnen komen, was hij in Hengelo toch van de partij. In de auto van Marcel Vogelzang, die zelf in zijn BMW aan de wedstrijd deelnam, wisten Ron en zijn gelegenheidsnavigator Ellen Nijland, de vijfde plaats in deze wedstrijd te pakken. Peter van Teunenbroek, in de karakteristieke oranje Peugeot 206 werd, ondersteund door navigator Renaldo Lier, vierde. Voor deze equipe was het de gehele wedstrijd stuivertje wisselen om de vierde, vijfde en zesde plaats, om uiteindelijk toch de vierde plaats de hunne te kunnen maken.
Uitvallers
De Twente Rally kende ook zijn uitvallers. Het vele zand en stof op het wegdek in de bochten en de diepe sloten hebben hun tol geëist. Ook hadden sommige deelnemers gewoon mechanische pech. Zo was het voor de broers Ten Broeke op de vrijdagavond als snel klaar. De versnellingsbak speelde hen parten. Voor Leendert Lok was het pleit op zondagmiddag voortijdig beslecht. Een diepe sloot lokte hem. Nadat hij eruit getrokken was kon en mocht hij zijn weg, buiten verdere mededinging, vervolgen. Ook Michiel Poel werd het slachtoffer van een slootje en moest de strijd opgeven. Mark Niemeijer moest zich eveneens gewonnen geven. Een krom geslagen draagarm deed hem de das om. Ard Pierik moest opgeven nadat hij van de weg was gegleden.
Grootste pechvogel was echter wel Mathijs Elsinga. Hij startte voor het eerst in zijn, grotendeels gedoneerde, Peugeot 206. Aanvankelijk leek dat allemaal heel goed uit te pakken, totdat hij op de 14e proef meermaals over de kop sloeg en de auto afschreef
Gastrijders
Dit keer waren er ook gastrijders in de cup verwelkomd: David Jans en Marieke van Gorssel. Voor hen was de doelstelling om de wedstrijd uit te rijden. Te vaak hebben ze dit jaar voortijdig de strijd moeten staken. Gesteund door de grote saamhorigheid binnen de 206 Rally Cup wisten ze de mist en het stof op de zaterdagavond te overleven om op zondag dan eindelijk de finish te halen.
Einduitslag Twente Rally
1 | Dylan Teiwes & Johan Teiwes |
2 | Rutger-Jan Hesselink & Hermen Welink |
3 | Geert ter Harmsel & Jan Kamphuis |
4 | Peter van Teunenbroek & Renaldo Lier |
5 | David Jans & Marieke van Gorssel |
6 | Ron Buninga & Ellen Nijland |
DNF | Ard Pierik & Sietse Hendriks |
DNF | Pepijn & Quinten ten Broeke |
DNF | Leendert Lok & Marcel Lamme |
DNF | Michiel Poel & Bart-Jan Harmsen |
DNF | Mathijs Elsinga & Isabelle Brouwer |
DNF | Mark Niemeijer & Nikki Broekmate |