Roeselare Het Electric Motorsport Team – bestaande uit piloot Filip Dewulf uit Oostende en copiloot Kurt Maes uit Roeselare – zijn op 1 september 2de geworden in de eindstand van de E Rally Omloop van Vlaanderen in Roeselare. Het duo kwam aan de start met een Kia Niro Plug In Hybride. Dit was een annex-wedstrijd aan de rally. Het ging hier om een “regularity-wedstrijd” voor elektrische en zero-emissie voertuigen.
Beter dan vorig jaar
Filip en Kurt deden met deze prestatie beter dan vorig jaar, toen ze slechts 8ste werden. “Dit jaar kwamen wij beter voorbereid aan de start en waren wij beter weg met de “trucken van de foor” en zodoende worstelden wij minder om het opgelegde gemiddelde te halen.”, geeft Filip mee tijdens de wedstrijd, aan het eind van de 2de ronde. Op dat moment stonden ze nog 3de na het duo Olivier Denecker en Henk Vlaemynck op een VW E Golf. Het verschil bedraagt op dat moment slechts 0,10 punten. Voor winst wordt het toen moeilijk, vermits Jan Verschaeve en Joan Devolder in de Audi Q7 E Tron reeds een kloofje geslagen hebben. Met de zoningproef op de timing, wilden de Kia-mannen het verschil bijbenen en liefst vergroten.
Anticlimax op het eind
Na de zoningproef zien wij echter het VW-duo niet meer terug, vermits hun batterijen nog slechts 40 km rijbereik geven en dus de opgave een feit is met nog een volledige ronde van 3 KP’s te rijden. “Jammer dat de laadinfrastructuur ontoereikend is”, geeft Kurt Maes mee. “Voor een plug in hybride auto geen probleem, wij kunnen verder op de benzinemotor, voor de E-Golf dient wel voldoende en correcte oplaadzones voorzien te zijn.” Een lacune binnen de organisatie, die zeker aandacht verdient. Dit initiatief heeft zeker toekomst. Hopelijk wordt hier werk van gemaakt en kan de E Rally overleven.
Kia Niro Plug In Hybrid
Over de nieuwe Kia is het team alvast tevreden. De 140 pk in combinatie met de elektromotor zorgen voor een vlotte rijstijl, naast het comfort en de stilte binnenin. De omschakeling tussen de elektro en benzinemotor gaat geruisloos en je merkt er niets van. Bij sportief rijden, mag het koppel onderin wat beter en mogen de zetels iets meer zijdelingse steun bieden. De wegligging is neutraal gezond te noemen en heeft zeker geen last van teveel overhellen in bochten. Ook de besturing is voldoende licht, maar toch nog precies. Maar een geslaagde combinatie, is het zeker. Filip en Kurt genieten van hun resultaat en hopen volgend jaar nog eens te kunnen deelnemen, om dan nog een stapje hoger op het podium te eindigen