Boedapest, 29 april 2018 – Het tweede raceweekend van de FIA World Touring Car Cup (WTCR) by Oscaro vond plaats op de bijna 4,4 kilometer lange Hungaroring bij Boedapest. Onder het 27 rijders tellende sterke en internationale deelnemersveld bevindt zich Tom Coronel. De Nederlander rijdt dit seizoen met een door JAS Motorsport gebouwde en Boutsen Ginion ingezette Honda Civic Type R TCR
Vrije trainingen en kwalificaties gaven het potentieel van de Honda aan. Aanvankelijk was de Nederlander goed te spreken over de prestaties. Om die verder te finetunen werd voor een iets andere set-up gekozen, die later echter niet het gewenste resultaat bracht. Naast een 12e plaats moest Coronel genoegen nemen met een tegenvallende 21e startplaats. De eerste van drie races, op zaterdagmiddag, liep niet naar wens. In de display verschenen waarschuwingen over te hoge temperaturen, dus besloot Tom zijn Honda naar de pits te rijden om verdere schade te voorkomen. Achteraf bleek alles mee te vallen. Op zondagmiddag kwam de geelrode Honda Civic twee keer aan de start. Na de eerste race over twaalf ronden finishte Tom Coronel als 20e en in de openingsfase van de tweede race had het achter in het veld wel iets weg van een botsautoparadijs. Meerdere malen kreeg de Civic het zwaar te verduren en na de laatste klap stonden wielen en stuur zo scheef dat verder doorrijden geen zin had.
Tom Coronel: “Na mijn eerste WK-punt in Marokko, hoopten we dit weekend weer een of meer punten te kunnen scoren. Helaas is dat niet gelukt. De auto is goed, dat weten wij en bewijst onder anderen mijn teamgenoot. Maar je wilt altijd de puntjes op de i zetten en daarbij komt het op die laatste details aan. Bij mijn teammaat zijn ze naar links gegaan en bij mij naar rechts. Achteraf blijkt die eerste keuze een betere. Daarmee kon ik de twaalfde plek niet langer handhaven en viel terug naar de 21e startplek. Absoluut te laag voor deze auto, maar de onderlinge verschillen zijn hier maar klein en werpen je ver terug. Ik had veel last van onderstuur en kon niet het maximale uit de nieuwe banden halen. Door het goede presteren van mijn teamgenoot Benjamin weten we wel waar we het moeten zoeken. De eerste race ging op zich lekker, maar liepen er wat waarschuwingen op de displays van water- en olietemperatuur door elkaar. Ik nam geen risico en ging naar binnen, om daar vast te stellen dat doorrijden wel mogelijk was geweest
In de eerste race op zondag stond ik wel erg ver naar achter en zag door de achterspoiler op de auto voor mij de startlichten niet. Dus gereageerd op de rest van het veld en lekker mee gereden. Het ging niet briljant en de punten waren nog ver weg. In de laatste race kwam ik echt in een ‘ballenbak’ terecht. Door verschillende rijders werd ik flink geraakt en op een gegeven moment stonden mijn wielen en stuur zo schuin dat verder rijden geen zin meer had. De eerste tien krijgen punten en die plaatsen waren voor mij dit keer ver weg. Uiteraard had ik natuurlijk graag meer punten gehad, maar weet ook hoe competitief het is. Onderlinge verschillen zijn klein en je moet er echt vanaf de eerste vrij training gelijk goed bijzitten. Ik heb alle vertrouwen in het team en de auto, de prestaties van de andere Civics en mijn teamgenoot tonen dat ook aan. De volgende twee weekenden zijn op racepistes waar ik het altijd extra naar mijn zin heb. Zowel op de Nurburgring als Zandvoort hoop ik dat het geluk mijn kant opvalt en dat ik daar de nodige punten kan veiligstellen. Ik ga er voor