Afgelopen zaterdag werd op de wegen rondom Barneveld en Putten de Visual Art Rally verreden. Tijdens deze wedstrijd debuteerden Jan Poortman en Alex Eisenberg in de Peugeot 206 S1600. Dit voorwiel aangedreven monster bracht, met zijn opvallende verschijning en zijn heerlijke geluid, menig rally fan langs het parcours in vervoering.
“Het was zeker wel een leuke rally,” begint rijder Jan Poortman. “De eerste klassementsproef was niet echt geschikt voor onze auto. Vele lange stukken gingen daar vol gas. Ik heb daar toch heel iets ingehouden om de motor een beetje te sparen. De twee andere proeven lagen ons toch wat beter. Onze auto moet het niet hebben van een topsnelheid, die ligt zelfs relatief laag. Wij moeten het hebben van meer bochtige en kortere wegen. Daar komt het vermogen en de trekkracht pas echt tot zijn recht. Ook in de derde klassementsproef zaten een paar lange rechte stukken. Persoonlijk heb ik dan nog liever dat er dan een extra chicane wordt ingebouwd.”
Waar Jan vooral nog aan moest wennen tijdens zijn debuut, was het feit dat het met deze Peugeot 206 S1600 mogelijk is om echt veel later te remmen. “Ik dacht dat ik met de Ford Escort, onze vorige rallyauto, laat kon remmen maar dat kan met deze Peugeot dus blijkbaar nóg veel later,” was een van de eerste reacties nadat hij, na de eerste boucle, terug kwam op het serviceterrein. “Echt, dit bommetje heeft een enorme stopping-power! Daarnaast is de auto binnen no-time op snelheid en ligt hij als een kart op de weg. In één woord geweldig!”
Helaas moest het team op de vijfde klassementsproef de auto aan de kant zetten. Er verscheen rook vanonder de motorkap. Verder rijden zou waarschijnlijk meer kwaad dan goed doen en dus besloot het team, om verdere schade te voorkomen, de wedstrijd te verlaten. Wat er precies aan de hand is zal de komende dagen moeten blijken als de auto in de werkplaats weer helemaal nagekeken wordt.
“Het ging echt lekker,” zegt Jan. “We lagen na de eerste drie klassementsproeven op een tweede plaats in de klasse RC3. Dan is het toch echt jammer dat je de strijd niet kunt voortzetten. Ik ben gewend geraakt aan het rijden met een achterwiel aangedreven auto en deze Peugeot heeft voorwielaandrijving. Dan moet je toch echt even omschakelen, dat is even wennen maar dat ging prima.”
Niet alleen de auto is nieuw, ook de navigator is nieuw voor Jan. “Ik ken Alex al een tijdje en het klikt gewoon goed tussen ons. Ook hanteert hij hetzelfde systeem voor de pace notes als dat ik doe, dat scheelt enorm. Natuurlijk zijn er ook verbeterpuntjes en moet je aan elkaar wennen. Belangrijkste is dat we samen plezier hebben in de auto.”
Wat de volgende rally voor het team zal zijn is nog onbekend. “Dat hangt mede af van wat er met de auto aan de hand is, of er iets serieus stuk is of niet. Ik rij niet voor het ene of andere kampioenschap maar kies mijn eigen kalender. Het rallyrijden moet niet alleen passen in de agenda van mijn eigen bedrijf, maar ook in die van mijn navigator en monteurs, zegt Jan Poortman. Een aantal Nederlandse rally’s, zoals de Vechtdalrally, de Hellendoornrally en de Twente Rally, staan op de nominatie om gereden te gaan worden. Daarnaast kijkt het team nog naar een buitenlandse wedstrijd.