Max Verstappen is als vijfde geëindigd in de Grand Prix van China, na een chaotisch verlopen slotfase. Tijdens een safetycar-situatie in de tweede helft van de race besloten Verstappen en Aston Martin Red Bull Racing-teamgenoot Daniel Ricciardo als enige uit de top zes een pitstop te maken. Na het binnenkomen van de safetycar ging Verstappen in de aanval bij Lewis Hamilton voor P3, maar kwam op het vuil en ging wijd, wat hem terug deed zakken tot de vijfde stek. Een hernieuwde poging om Hamilton te passeren was wel succesvol, waarna de jacht werd geopend op Sebastian Vettel. Verstappen en Vettel raakten elkaar echter bij de inhaalpoging van de Nederlander en de wedstrijdleiding gaf Verstapen een tijdstraf van tien seconden voor het incident. Ondanks dat hij als vierde over de streep kwam, viel Verstappen daardoor terug tot P5 in de eindrangschikking. Ricciardo wist op zijn verse banden al zijn concurrenten te passeren en won de race. Kimi Raikkonen en Valtteri Bottas eindigden op P2 en P3.
Na afloop van de race geeft Max zijn fouten ruiterlijk toe: “Het is gewoon klote, maar ik heb deze race zelf verprutst. Bij Hamilton ging ik ging buitenom, maar daar lagen net wat te veel marbles, waardoor ik de auto verloor. Dat was jammer, maar toen lag eigenlijk nog alles open. Vervolgens zag ik dat Vettel het moeilijk had op zijn banden. Ik probeerde laat de bocht in te remmen. Daarbij blokkeerde ik mijn achterbanden een beetje en raakte ik hem. Dat is natuurlijk mijn fout. Het is niet wat je wil, maar helaas gebeurde het.”
Op de vraag of hij niet beter had kunnen wachten met zijn inhaalpogingen, antwoordt de Nederlander: “Achteraf is het altijd heel makkelijk om dat te zeggen, maar in deze situatie had ik beter wel kunnen wachten. Ik kan het nu echter niet meer veranderen. Misschien wilde ik te snel naar voren. Op dit moment loopt het even niet soepel. Dat heeft het vorig jaar ook niet gedaan, maar nu is het zaak om dat proberen om te draaien. Het betekent echter niet direct dat ik rustiger aan moet doen. Het is erg ongelukkig dat deze dingen gebeuren. Ik zal alles gaan analyseren en sterker proberen terug te komen.”
Verstappen bood direct na de race ook zijn verontschuldigingen aan bij Vettel: “Ik denk dat we allemaal wel eens in deze positie hebben gezeten, dus als rijders onder elkaar kunnen we hier goed over praten.” Dat teamgenoot Ricciardo de race won, geeft de snelheid van de RB14 weer, zo ziet ook Max: “De racepace was goed, maar zoals ik zei heb ik het zelf verprutst. Daniel heeft een super race gereden. De volgende keer proberen we dat met twee auto’s te doen.”
Voor het eerst dit weekend breekt de zon door op het Shanghai International Circuit, wat de baantemperatuur op bijna 40 graden Celcius brengt. Max vangt de race aan vanaf P5 op de ultrazachte banden, in tegenstelling tot de vier mannen voor hem die op softs van start gaan.
Direct bij de start maakt Max optimaal gebruik van zijn snellere banden, door Lewis Hamilton in de tweede bocht en Raikkonen in de zesde bocht voorbij te steken. “See ya later son!”, roept Max over de boordradio na zijn geslaagde inhaalmanoeuvres. Na de eerste ronde komt Vettel als leider door, gevolgd door Bottas en Verstappen. De Nederlander weet zich goed te handhaven op zijn derde positie. Ondanks dat Bottas en Vettel elke ronde iets verder weglopen, schommelt de achterstand van Raikkonen steeds rond de twee seconden.
Max wacht tot ronde achttien om zijn eerste stop te maken. Teamgenoot Daniel Ricciardo duikt achter hem aan de pits in. Na een vlekkeloos uitgevoerde dubbele pitstop door Aston Martin Red Bull Racing, komen de heren als vijfde en zesde terug de baan op.
In de daaropvolgende ronde komt ook Hamilton binnen, waardoor Verstappen weer opschuift naar P4. Verstappen is op zijn nieuw setje banden meteen snel onderweg en zet met een 1:37.755 de tot dan toe snelste ronde van de race neer. Bottas haalt Vettel in door een rondje eerder binnen te komen dan de Duitser.
Leider Raikkonen blijft lang doorrijden tot zijn eerste stop, wat ervoor zorgt dat de al gestopte Bottas en Vettel de Fin weer tegenkomen op de baan en hem moeten passeren. Na een spannend gevecht weten de beide heren voorbij te steken aan Raikkonen.
In ronde 30 raken de beide Toro Rosso’s elkaar bij de hairpin van bocht 14. Pierre Gasly tikt Brendon Hartley in de rondte waardoor er brokstukken op de baan komen te liggen. Dit noopt de wedstrijdleiding tot het op de baan brengen van de safetycar. Verstappen en Ricciardo maken van de gelegenheid gebruikt om hun tweede stop te maken. Op een vers setje zachte banden komt Max als vierde weer de baan op, Ricciardo komt terug op P6.
In de 36e ronde gaat de safetycar naar binnen en kan Max op zijn versere en zachtere banden de aanval inzetten op Hamilton voor hem. In ronde 39 probeert Max in bocht zeven buitenom voorbij te gaan aan Hamilton. De Nederlander komt echter op het vuil en gaat wijd, waardoor hij terugvalt naar P5. Teamgenoot Ricciardo weet een ronde later wel voorbij te geraken aan Hamilton en klimt op naar P3. Even later pakt Ricciardo ook de tweede plek van Vettel af.
Verstappen steekt in ronde 42 met zijn tweede poging wel voorbij aan Hamilton en maakt daarna jacht op Vettel die op P3 ligt. In ronde 44, in de hairpin bij bocht 14, waagt Max een aanval op Vettel die wijd gaat. De twee raken elkaar waardoor Vettel in een spin raakt. Verstappen zakt weer terug naar P5, terwijl Vettel zelfs naar de zevende plek terugvalt. De wedstrijdleiding besluit Verstappen een straf van tien seconden te geven voor de aanvaring.
De ontketende Ricciardo loopt ondertussen met rasse schreden in op leider Bottas, en passeert de Fin na een gewaagde uitremactie in bocht zes. Verstappen kan weer in de aanval en haalt in ronde 48 wederom Hamilton in. De Limburger moet minimaal tien seconden zien weg te lopen bij de Brit om voor hem te eindigen in de eindrangschikking. Max komt echter klem te zitten achter Bottas en Raikkonen voor hem, waardoor hij hier niet in slaagt. Verstappen beëindigt de Grand Prix van China daardoor als vijfde. Teamgenoot Ricciardo wint de race, met de twee Finnen Bottas en Raikkonen naast hem op het podium. Hamiltop pakt P4, terwijl Nico Hulkenberg een prima zesde plek in de wacht sleept voor Renault. Fernando Alonso snoept in de slotfase de zevende plek af van Vettel