twee keer naar het podium, Stienes Longin tikte twee keer als vierde aan. Toch was het voor de Belgische renstal geen makkelijk weekend, maar eens te meer gaven de jongens van PK Carsport blijk van een onwrikbare vastberadenheid.
Zeggen dat PK Carsport in Valencia als een raket uit de startblokken kwam zou overdreven zijn. Tijdens de trainingen moest fel worden gezocht naar de juiste afstelling, die uiteindelijk pas voor de kwalificaties werden gevonden.
“We zijn teruggekeerd naar de set-up van vorig jaar, die onmiddellijk goed bleek te werken”, legt Anthony Kumpen uit. “Eigenlijk hadden we dat van bij de start van het weekend moeten doen, want zo verloren we wat kostbare tijd. Maar kom, voor de eerste wedstrijd kon ik uiteindelijk toch als derde vertrekken.”
Bij de start kwam Kumpen echter in woelig vaarwater terecht. “Ik zat naast Marc Goossens, toen die brutaal de deur dicht deed”, vertelt de Hasselaar. “Ik moest vol in de remmen en viel terug naar P7. Marc is na de race voor dat manoeuvre bestraft, maar mijn race was eigenlijk ook om zeep. Ik kon uiteindelijk nog als derde worden gerangschikt, maar een snelle ronde najagen (die bepaalt de startgrid van race 2, red.) zat er niet in. Zo kon ik op zondag pas als vijfde aan de race beginnen. Het is goed voorteken voor de rest van het seizoen dat ik nog kon oprukken naar de tweede plaats en eigenlijk wat sneller was dan latere winnaar Alon Day.”
Dat Kumpen aan de start van die tweede race kon staan, was eigenlijk de beste prestatie van het PK Carsport team dit weekend. In de Elite 2-race op zondagochtend was Guillaume Dumarey immers bij een zware crash betrokken geraakt. Gelukkig zonder erg voor de rijder, maar de achterkant van de #24, de wagen die Kumpen deelt met Dumarey, zat helemaal in elkaar.
“Ik was er al van overtuigd dat ik niet zou kunnen rijden”, aldus Kumpen. “Maar de jongens hebben op twee uur tijd het beschadigde chassis hersteld, net zoals de achteras en het koetswerk. De hele achterkant, zowat. Hoed af voor wat ze daar hebben laten zien. Geen enkel ander team in de hele paddock zou hetzelfde kunnen doen hebben.”
Ook Stienes Longin bleek na afloop van de Spaanse seizoensopener relatief tevreden. “Al lagen mijn ambities lagen hoger dan twee vierde plaatsen”, geeft de Leuvenaar toe. “Maar door de set-up problemen bij de start van het weekend was dit het beste resultaat mogelijk. Maximale schadebeperking, zeg maar. Vooral in de tweede race ging het heel goed, toen ik van de negende naar de vierde plaats wist op te schuiven. We wisten twee keer belangrijke punten te scoren en staan nu ook vierde in de tussenstand van het kampioenschap. Dat is een goede uitgangspositie voor het vervolg van het seizoen.”
In Elite 2 kwam het beste resultaat van het weekend van Guillaume Dumarey: in de zaterdagrace tikte hij als vierde aan. “Toch zat ik nooit echt in het ritme”, geeft de Oost-Vlaming toe. “Ik was vastbesloten om dat op zondag recht te zetten, maar aan het eind van de eerste ronde werd ik verrast door een wagen die aan de buitenkant van de eerste bocht tot stilstand was gekomen. Contact was onvermijdelijk.”
Braziliaan Felipe Rabello werd in de eerste race genekt door een stukke ophanging, op het moment dat hij de vierde positie bezette. Op zondag leek hij even op weg naar het podium, maar een stuurfoutje zorgde er voor dat Rabello uiteindelijk als achtste over de streep kwam.
De volgende meeting van de NASCAR Whelen Euro Series gaat op 19 en 20 mei door in het Italiaanse Franciacorta