301 Tomas Ourednicek/David Kripal
‘Alle ogen zijn nu op ons gericht’
De winnaar in de autocategorie is terug om zijn titel te verdedigen. Voor de vorige editie van de Morocco Desert Challenge hielden maar weinig mensen rekening met de Tsjech, maar Ourednicek bewees hun ongelijk. “We hielden zelf ook geen rekening met de winst”, bekent hij. “We waren hier vooral om de auto te testen en om David te laten kennismaken met navigeren. Daardoor hadden we allebei een blanco hoofd, er was geen enkele druk, maar we hadden simpelweg een perfecte rally.”
Eerder dit jaar reed Ourednicek de Dakar Rally. Hij haalde de finish maar had het erg zwaar. “Vanaf de tweede dag liepen we achter de feiten aan. Als je eenmaal achterin het veld zit, stapelen de problemen zich op. Een keer hebben we 44 uur achter elkaar in de auto gezeten, zonder slaap. Ik dacht dat het over was, de bezemwagen was ons al gepasseerd, we stonden om vier uur ‘s nachts moederziel alleen op de Altiplano in Bolivia. Maar we weigerden op te geven en hebben uiteindelijk toch de finish weten te bereiken.”
Met die ervaring lijkt de tiende editie van de Morocco Desert Challenge een eitje te worden voor het Tsjechische duo met de Southracing Ford, maar niets is minder waar. “Omdat we vorig jaar hebben gewonnen, zijn alle ogen op ons gericht. De verwachtingen zijn hoog, ook bij onszelf, en dus is er ook druk. Natuurlijk is het doel om weer te winnen, maar dat zal niet eenvoudig zijn. Het veld is erg sterk en onze motor en het koppel zijn niet zo sterk als vorig jaar, maar snelheid is niet het belangrijkste. De voornaamste ingrediënten om hier te winnen zijn – denk ik – uit de problemen blijven en goed navigeren. De Dakar was niet leuk en ik ben er min of meer het plezier verloren. Dat hoop ik hier terug te vinden. Dat hoop ik niet alleen: ik wéét dat ik het hier terug ga vinden.”
501 Martin van den Brink/Wouter de Graaff/Mitchell van den Brink
‘We gaan voor de triple en het plezier’
Na de twee vorige edities van de Morocco Desert Challenge te hebben gewonnen, is Martin van den Brink de topfavoriet voor de zege bij de trucks. Maar de concurrentie is sterker dan ooit. “Uiteraard is het ons doel om voor de derde keer op rij te winnen”, zegt de kopman van Mammoet Rallysport. “Maar we zijn hier ook om wat nieuwe dingen aan de Renault te testen en om plezier te hebben. De beste manier om te testen is in een serieuze rally, en dat is het. Het veld is heel sterk, met zeker vier, vijf trucks die min of meer gelijkwaardig zijn en die kunnen winnen.”
Van den Brink verwacht een pittige strijd met zijn landgenoten Peter Versluis (MAN), Gert Huzink (Renault), zijn eigen teamgenoot Janus van Kasteren en de Tsjechische toprijder Ales Loprais (Tatra). “Het gaat vuurwerk geven, dat is zeker. Maar ik kijk liever naar onszelf dan naar de concurrentie. Deze rally is al lastig genoeg van zichzelf, door de navigatie en het terrein. Van die miljoen stenen onderweg hoef je er maar één verkeerd te raken…”
Van den Brink wordt opnieuw genavigeerd door de ervaren Wouter de Graaff, maar heeft deze keer ook zijn 16-jarige zoon Mitchell in de cabine. “Hij heeft al wat ervaring opgedaan op de motor, maar het wordt de eerste keer in de truck. Het is zo leuk om die jongen te laten kennismaken met truckracen in een rally en te laten leren. Dat is wat de funfactor zo groot maakt voor mij: wat is er nou leuker dan een rally te rijden met je zoon?”
506 Ales Loprais/Ferran Marco Alcayna/Lukas Janda
‘Om als eerste te finishen, moet je eerst finishen’
In de laatste paar rally’s die hij reed had Ales Loprais weinig geluk. In zowel de Silk Way als de Dakar viel hij in vroegtijdig stadium uit. Alleen al daarom is de finish halen met zijn Tatra het eerste doel van de Tsjechische topcoureur. “Na zoveel problemen is een fijne rally rijden wel weer eens welkom”, zegt Loprais. “Het is onze eerste keer in de Morocco Desert Challenge, maar van wat ik ervan gehoord en gezien is het een mooi evenement, met een sterk veld, vooral bij de trucks. Ik heb er zin in.”
Nadat hij in de Dakar uitviel met een kapotte turbocharger veranderde Loprais nogal wat aan de truck die hij zelf bouwde. “Dingen die we goed willen testen in een pittige rally. We weten niet precies wat we kunnen verwachten, maar gezien het niveau van de trucks die hier aan de start staan, de hoeveelheid deelnemers en van wat ik heb horen vertellen, lijkt dit op een ideale rally voor ons. Natuurlijk gaan we voor de hoogst haalbare klassering, maar om als eerste te finishen, moet je eerst finishen.”
304 Michiel Becx/Edwin Kuijpers
‘Laten we maar even afwachten wat deze buggy kan’
Zonder twijfel is de buggy van Michiel Becx en Edwin Kuijpers de opvallendste auto aan de start van de Morocco Desert Challenge. En niet alleen maar omdat ie oogverblindend neongeel is. De Mitjet is ontworpen als buggy voor baja’s, wat betekent dat hij snel is – zo ziet hij er ook uit – maar niet per se gemakkelijk te rijden. “Hij is niet gebouwd voor rally’s als deze”, stelt navigator Kuijpers. “Daarom zijn we zelf een stuk bescheidener wat betreft de verwachtingen dan de meeste anderen.”
Het Nederlandse duo gebruikte de laatste paar dagen voor de start om de auto te testen in de duinen van Merzouga, waar ze tegen heel wat punten aanliepen die verbetering vereisten. “We moeten even afwachten wat deze buggy precies kan”, zegt Kuijpers. “We mikken op een top 10-positie, wat zou moeten kunnen als er geen heel gekke dingen gebeuren, en vanaf daar kijken we wel weer verder.”
402 Godfried Lintjens/Erik Klomp
‘Het meest geavanceerde ding aan de start’
Als de nummer 2 op de startlijst van de ssv’s mag er wat verwacht worden van het Nederlandse duo Godfried Lintjens en Erik Klomp. Zelf koesteren ze ook best verwachtingen van deze Morocco Desert Challenge. “Maar we weten ook heel goed dat plannen maken gemakkelijker is dan ze tot uitvoering brengen”, vertelt Lintjens.
Dus, wat zijn de plannen? Lintjens heeft de Can-Am Maverick zelf aangepast en herbouwd, op basis van de ervaringen van de vorige drie keer dat hij meedeed. “Ik zal niet zeggen dat hij beter is, maar hij is zeker anders en beter uitgebalanceerd en – dat durf ik wel te zeggen – het meest geavanceerde voertuig aan de start in deze klasse. Het plan is om een zo goed mogelijke tijd neer te zetten in de proloog, zodat we een goede startpositie hebben in de eerste echte etappe, om vervolgens elke dag wat tijd te pakken hier en daar. Maar we realiseren ons terdege dat er van alles kan gebeuren in een wedstrijd als deze, vooral de dingen die buiten onze controle liggen.”
Om het beste uit de ssv te halen, heeft Lintjens een team gevormd met Erik Klomp, die eerder op de motor meedeed. Voor Klomp is het de eerste keer als navigator. “Een nieuwe uitdaging”, zegt hij. “De grootste verandering is dat ik de notes moet doorgeven. Als motorrijder kijk je en handel je in hetzelfde moment. Maar als copiloot handel je niet zelf. Ik verwacht dat er best een moment komt waarop ik denk ‘waarom gaat hij hier rechtdoor?’, en meteen besef dat hij dat doet omdat ik vergeten ben te zeggen wat Godfried moet doen.”
“We zijn allebei motorrijders”, vult Lintjens aan. “Ik ben er dus niet bang voor dat dat problemen geeft. Integendeel, ik denk dat de ervaring als motorrijder een voordeel is. Ik geloof dat we een goed koppel zijn.”
306 Stéphane Henrard / Gatien Du Bois (Henrard Racing)
‘De fout van vorig jaar niet meer herhalen’
Henrard Racing neemt dit jaar met 3 buggy’s deel aan de MDC. Stéphane Henrard heeft al een indrukwekkende carrière achter de rug, maar een nieuwe deelname aan de Morocco Desert Challenge doet hem nog steeds watertanden.
“De Morocco Desert Challenge heeft opnieuw een grote evolutie doorgemaakt,” zegt de 52-jarige rallyveteraan. “Niet alleen de organisatie zelf is professioneel uitgebreid, ook het deelnemersveld mag er zijn. Er zijn heel wat ervaren rallyteams bijgekomen. Ook de roadbooks van Jean-Claude Kaket zien er opnieuw fantastisch uit. In deze rally komen geen grote fabrieksteams aan de start, wat de kansen van de andere piloten gevoelig verhoogt. Dat symboliseert voor mij nog steeds de waarde van een echte rally. We zijn dus heel erg tevreden dat we er opnieuw bij zijn.”
In de editie van 2017 zag de Belgische piloot de zege nipt aan zijn neus voorbijgaan, iets wat hij dit jaar niet meer zal laten gebeuren. “Vorig jaar werden we genekt door brandstofproblemen nadat we aan een lokaal benzinestation hadden getankt. Die fout zullen we dit jaar niet meer maken. Maar het is een lange wedstrijd, er kan vanalles gebeuren. We mikken eerst en vooral op het podium. Verder zien we wel.”