Tom Boonen, Anthony Kumpen en Bert Longin beginnen volgend weekend aan hun seizoen in de Belcar, het Belgian Endurance Championship. De eerste wedstrijd voor het trio met de Porsche 911 Cup is een twee uur durende race op Circuit Zolder. Ervaren rijders Kumpen en Longin steken hun respect voor hun nieuwe teammaat Tom Boonen alvast niet onder stoelen of banken.
Het was één van de belangrijkste aankondigingen van de afgelopen autosportwinter: Tom Boonen doet samen met Anthony Kumpen en Bert Longin een gooi naar een eerste nationale autosporttitel. Samen met partners Norkring, TV Vlaanderen en Porsche Centre Paal werd een indrukwekkend project op poten gezet en de Porsche 911 Cup kreeg een al even impressionant kleedje aangemeten. Nu is het echter tijd voor actie. In de aanloop naar de seizoensopener in Zolder, in het kader van het New Race Festival, werden alvast een paar testdagen afgewerkt. Na afloop hadden Kumpen en Longin het niet makkelijk om een brede glimlach te onderdrukken. Hun nieuwe teammaat had indruk gemaakt.
“Ja, Tom heeft ons verrast”, grijnst Kumpen. “In positieve zin! Ik wist dat hij snel was, maar hij bleek nog sneller dan verwacht. Maar vooral: Tom kent zijn eigen limieten en probeert niets te forceren. Als je de wagen deelt met ervaren rijders als Bert en ik is dat niet onbelangrijk.”
“Hij heeft er zich echt in vastgebeten”, vult Longin aan. “Zijn passie voor snelle auto’s is bekend, maar hij wil ook steeds beter worden. Tijdens de testdagen bestudeerde Tom uitgebreid de opgetekende data, analyseerde hij bocht per bocht waar het beter kon. Aan motivatie geen gebrek, en dat zie ik heel graag gebeuren.”
Want Boonens geestdrift zorgt er ook voor dat Kumpen en Longin helemaal scherp blijven. “Een voorbeeldje”, vertelt Kumpen. “We trainden op de rijderswissels, en eigenlijk waren we best tevreden over de tijden die we haalden. Tom niet echter. Hij moest en zou die laatste seconde er nog afkrijgen.”
Aan motivatie geen gebrek dus, maar het valt niet te ontkennen dat er voor de eerste wedstrijd van 2018 nog wat vraagtekens in de lucht hangen. “Ik denk wel dat Tom met stress kan omgaan”, lacht Longin. “Maar goed, het is nog een beetje een onbekende hoe hij met bepaalde wedstrijdsituaties zal omgaan. Ik ben er echter van overtuigd dat hij er – binnen zijn huidige mogelijkheden – alles zal uithalen.”
“De eerste paar wedstrijden worden niet makkelijk”, besluit Kumpen. “Punten sprokkelen, een podium halen in onze klasse, dat moet het doel zijn. Vanaf het derde weekend zouden we helemaal voorin moeten kunnen meespelen. Want we willen die titel, laat daar geen misverstand over bestaan.”
De openingswedstrijd (2u05 lengte) gaat zondagnamiddag om 14u50 van start. See you in Zolder!
Belcar kalender 2018:
7-8 april: Zolder New Race Festival
2-3 juni: Spa Euro Race
30 juni-1 juli: Zolder Superprix
11-12 augustus: Eleven Sports 24 Hours of Zolder
29-30 september: Spa Racing Festival
20-21 oktober: Zolder American Festival
Technische fiche Porsche 911 GT3 Cup (2016)
Aandrijving
Achteraan gemonteerde zescilinder aluminium boxermotor (flat six)
Cilinderinhoud: 3800 cc
Max. vermogen: 338 kW (460 pk) bij 7500 tpm
Max. toerental: 8500 tpm
Watergekoeld met temperatuurmanagement voor motor en transmissie
Vier kleppen per cilinder
Sequentiële multipunts brandstofinjectie
Electronisch motormanagement (Bosch MS 4.6)
Sequentiële versnellingsbak met zes verhoudingen (paddle shift)
Afmetingen
Gewicht: ca. 1200 kg
Lengte: 4547 mm
Breedte: 1851 mm
Hoogte: 1280 mm
Wielbasis: 2458 mm
Brandstoftank: 100 l
Ophanging
McPherson voor, afstelbare Multilink achter
Remmen
Twee onafhankelijk remcircuits voor/achter, alu remklauwen met zes zuigers voor, alu remklauwen met vier zuigers achter, stalen remschijven 380 mm
Wielen
Centr. lock wielen voor 10.5 J x 18 ET 28
Centr. lock wielen achter 12 J x 18 ET 53