Van den Heuvel begint (heel) voorzichtig af te tellen

19 januari 2018  

In de Dakar ben je er nooit bijna. Tot een kilometer voor de finish zaterdag in Córdoba kan het nog mis gaan. Maurik van den Heuvel weet er alles van. Toch begint hij, met nog twee dagen te gaan, langzaam af te tellen. De twaalfde etappe – de langste van de Dakar van 2018 – sloot hij af op de achtste plaats. Zijn tiende plaats in de klassement lijkt redelijk safe.

“Maar als ik die top 10 moet opgeven in ruil voor de finish halen, doe ik het”, zei Van den Heuvel in San Juan. Daar constateerde hij tot zijn ontzetting dat er nog maar negentien trucks in competitie zijn en dat er van de negen Nederlandse trucks die twaalf dagen geleden van start gingen in Lima, er nog maar drie over zijn. Die drie staan wel allemaal in de top 10. “Dat is toch eigenlijk ongelooflijk. Het zegt wel iets over hoe zwaar deze Dakar is. De finish halen doe je niet zomaar.”

Ook in etappe 12 kregen de resterende deelnemers niets cadeau. Ook DakarSpeed niet. De 523 kilometer lange proef tussen Chilecito en San Juan was een sloper voor het materiaal. Ook de Scania was niet helemaal bestand tegen het gestuiter over stenen, wasborden, kleine heuveltjes en wortels van bomen en struiken. “We dachten dat we met de Torpedo in het voordeel zouden zijn op die stuiterpaden, totdat er een Kamaz voorbij kwam met dubbele snelheid. Echt, dat ging helemaal nergens over.”

Het stuiterde en botste zo hard, dat Van den Heuvel bij een stempelpost op 15 kilometer voor de finish niet verder mocht: de hele achterkant van de Scania was los gekomen en de complete santenkraam bungelde er achteraan. “We dachten even dat we weer een lek hadden in de luchtleiding, maar die bleek met haspel en al 20 meter achter ons aan te wapperen. Kraantje dicht, de boel weer in de bak gooien en vast zetten en gaan weer. Maar die laatste 15 kilometer waren wel zo slecht en zwaar dat we er drie kwartier over hebben gedaan.”

Het enige andere probleempje dat de mannen even wat tijd kostte (12 minuten) was een waterdoorwading van meer dan een meter diep, vrij vroeg in de etappe. “De truck doet het fantastisch”, vertelde Van den Heuvel, “maar hij kan niet tegen water. Er zit een stekkertje op de motor dat we maar niet goed geïsoleerd krijgen. Als het nat wordt, houdt ie ermee op. De enige oplossing is dan de cabine kantelen en het stekkertje droogblazen. Dan loopt ie weer als een zonnetje.”

Het geheel overziend was Van den Heuvel niet ontevreden met de achtste plaats. “Het terrein was een mix van snel en heel rustig. We hebben geprobeerd de banden te sparen. In eentje zat wel een snee, maar die heeft het gehouden. We hebben dus als een van de weinige trucks geen lekke banden gehad. Als je ziet waar we dan wel tijd door hebben verloren, had het zeker beter gekund, maar mogen we ook niet mopperen.”