Afgelopen weekend, om precies te zijn op zondag 22 oktober, werd bij het Overijsselse Hengelo de Conrad Twente Rally verreden. Traditioneel is deze wedstrijd de afsluiter van het rallyseizoen. Zo ook voor Roald Leemans en zijn navigator Christiaan Paul van Waardenburg. Zij sluiten het seizoen 2017 na een hectische tijd af met een zeer mooie klassering in de top-10 in deze Twentse rally.
Noodgedwongen moest het team de Citroën DS3 R3T, na een crash in de East Belgium Rally, de auto geheel opnieuw opbouwen. Vader Leemans besloot het chassis te laten voor wat het was en een geheel nieuw chassis uit Frankrijk te halen. Terwijl het chassis gehaald werd bij Citroën Sport, werd in Raamsdonkveer begonnen met het demonteren van de over te zetten onderdelen. Roals Leemans nam verlof op en begon aan de grote klus. Er was immers nog minder dan drie weken de tijd om het kale chassis op te bouwen tot een volwaardige rallyauto.
“Ik wil het helemaal zelf doen,” zegt Roald. “Ik wil alles weten van mijn auto en zeker weten dat alles goed is. Natuurlijk heb ik wel wat hulp gekregen. Het was een enorme klus,” verzuchtte Roald. “Ik heb niet eens kunnen testen, hooguit een paar keer door de straat. Gelukkig heeft de auto zich tijdens de wedstrijd erg goed gehouden. Er waren nog wel wat puntjes van aandacht en een aantal dingen daarvan hebben we tijdens de service kunnen aanpassen. Zo hadden we tijdens de eerste twee boucles geen intercom en heeft Christiaan Paul met handgebaren duidelijk proberen te maken was de pace notes waren. Ook kregen we nog problemen met het terugschakelen van de versnellingsbak. Dit bleek gelukkig niet meer te zijn dan een stekker die niet goed vast zat. Daarnaast stond de achterkant van de DS3 ’s morgens in de regen te hard afgesteld. Dat hebben we met de bandenkeuze enigszins kunnen ondervangen. Verder reed de auto geweldig!”
Roald Leemans en zijn navigator Christiaan Paul van Waardenburg hadden van de organisatie het startnummer 18 toebedeeld gekregen. Uiteindelijk wisten ze zich, na 12 klassementsproeven en 145 wedstrijdkilometers, op te werken naar een zeer verdienstelijke negende tijd algemeen. “Voor ons is daarmee het seizoen ten einde,” zegt Roald. “De auto staat te koop en de plannen voor volgend jaar liggen er al. Of dat ook allemaal door kan gaan, hangt helemaal af van het feit of we de DS3 dan hebben verkocht. De potentiële koper heeft dan een geheel nieuw opgebouwde auto die deze wedstrijd perfect heeft gereden. Raakt de auto niet verkocht, rij ik er volgend jaar gewoon zelf weer mee,” besluit Roald