Afgelopen zaterdag werd er op de wegen rondom Hardenberg de Vechtdalrally georganiseerd. Ook de 206 Rally Cup had deze wedstrijd op haar kalender gezet. Zes van de zeven deelnemende Peugeots 206 stonden aan de start van deze compacte wedstrijd.
Verdeeld over acht klassementsproeven moesten de deelnemers 89 kilometer op snelheid afleggen. Dennis Kuipers legde deze afstand, in de Ford Fiesta R5, als snelste af. Deze wedstrijd was voor hem een test om te kijken wat de Ford Fiesta R5 toe in staat is.
Vlak achter hem was het regerend Nederlands kampioen Jasper van den Heuvel die, in een Mitsubishi Lancer Evo X R4, op minder dan drie seconden afstand tweede werd. Het duo vocht vanaf het begin een verbeten strijd om de winst. Derde werd de Deen Steen Andersen in de Mitsubishi Lancer Evo X N4.
Strijd was er niet alleen aan de top van het klassement. Ook binnen de 206 Rally Cup wordt flink strijd geleverd. In deze cup, waarin een zeer betaalbare rallyauto kan worden gebouwd en daarmee een ideale instapklasse vormt, is het niet alleen gezellig en helpt men elkaar, maar wordt ook onderling een flinke strijd uitgevochten.
De winst ging naar het duo Eduard Eertink en Michiel Klein Horsman. Zij wisten een voorsprong op te bouwen van bijna 24 seconden op de nummer twee, Marcel Vogelzang en Danny Hoekstra. Precies 15 seconden daar weer achter waren het Ard Pierik en Sietze Hendriks die het podium vol maakten.
Eduard Eertink & Michiel Klein Horsman
“Wij hadden de auto in de werkplaats helemaal op punt gezet,” begint Eduard. “In Hardenberg bleek echter het stuur helemaal scheef te staan en moesten we op zoek naar iemand die de wagen ad-hoc kon uitlijnen. Gek, want dit hadden we net voor vertrek gedaan,” vervolgt Eduard. In Vriezenveen kon de auto op de brug om uitgelijnd te worden, maar daar bleek het probleem niet te zitten. Er was een verbinding losgeraakt. Dit kon ter plekke gelukkig hersteld worden zodat de deelname niet in gevaar kwam. “Ik was hierdoor zó opgefokt,” erkende Eduard achteraf, “alleen daardoor al heb ik flink gas gegeven. Na de eerste boucle heb ik de wedstrijd kunnen consolideren. Om Marcel echter niet té dichtbij te laten komen heb ik de laatste proef toch nog weer flink gas gegeven.”
Marcel Vogelzang & Danny Hoekstra
“In tegenstelling tot de eerdere wedstrijden ging het in de Vechtdalrally goed, perfect zelfs,” zei een tevreden Marcel. “We konden Eduard redelijk blijven volgen en waren op sommige proeven zelfs sneller. Uiteindelijk konden we het tempo van Eduard niet blijven volgen. Ook sloeg ons stuur krom op een gat in het onverhard. Desondanks heb ik genoten, vooral van de onderlinge competitie met Eduard,” besluit Marcel.
Ard Pierik & Sietze Hendriks
De Vechtdalrally ging niet zoals Ard zich had voorgesteld. “Ik zat er gewoonweg niet helemaal lekker in,” verteld Ard. “Ik maakte onnodige foutjes. Daarnaast had ik last van de warmte in de auto,” gaat Ard verder. “Op de derde klassementsproef heb ik op het onverhard wat gas terug genomen om de schade te beperken. In het onverhard van die proef zaten namelijk een paar flinke gaten. Nu hoeven we de auto eigenlijk alleen maar schoon te maken en na te kijken voor de Hellendoorn Rally.”
Rutger-Jan Hesselink & Hermen Welink
“De organisatie had leuke en uitdagende proeven uitgezet,” begint Rutger-Jan. We zeker genoten van deze wedstrijd en moet ik organisatie complimenteren met de goede en strakke organisatie,” vervolgt Rutger-Jan. “De eerste boucle zijn we te voorzichtig begonnen. Daarom hebben we in de tweede boucle flink gas bijgegeven. De motorische problemen, die we in de vorige wedstrijd hadden, lijken we definitief te boven te zijn. We zijn dan ook blij met de progressie die we hebben kunnen maken.”
Leendert Lok & Marcel Lamme
“We hebben de afgelopen weken een aantal rally’s in Duitsland probleemloos gereden. Nu in de Vechtdalrally, die meeteld voor deze cup, geeft opnieuw een schokbreker de geest,” aldus Leendert. “Daarnaast mistten we trekkracht onderin. Ook kwam de motor niet op toeren en moesten we steeds, daar waar de anderen naar de vierde gingen, in de derde versnelling blijven. De auto gaan we weer helemaal nakijken en dan gaat hij de testbank op. We moeten toch boven water krijgen wat er aan de hand is. Het is een leuke wedstrijd maar had graag toch een ander resultaat gezien,” vervolgt Leendert.
Ron Bunninga & Richard Berns
“Vanaf het begin zat eigenlijk alles al tegen,” begint Ron. “We kregen nog voor de start van de wedstrijd problemen met onze bobine. Daardoor reed onze 206 op 3½ cilinders. Daardoor werd alles veel te heet. Op het onverhard heb ik flink moeten inhouden om de schade te beperken en ook begon de auto af te slaan,” vervolgt Ron. “Jammer, want dit was onze eerste echte rally. Graag wil ik langs deze weg de organisatie complimenteren met het goed organiseren van dit evenement. Onze volgende wedstrijd zal de GTC Rally zijn. Die telt niet meer voor de 206 Rally Cup maar ik wil deze wedstrijd altijd al graag rijden.”