Na vijf testdagen in binnen- en buitenland werd vandaag de eerste OW Supercup 1000 race op het TT circuit verreden. Tijdens de kwalificatie was Walraven het snelste en tijdens de race liep de Hoegee Suzuki in enkele rondes al fors uit. Met ruim tien seconde voorsprong pakte Walraven de overwinning.
In voorbereiding op de eerste race van het seizoen werd er getest in Portimao waar de hagelnieuwe Suzuki GSX-R 1000R onder leiding van Hoegee en K-Tech klaar gemaakt werd. Bij een nieuwe motor waar nog geen race data is, is dat altijd een uitdaging. Het team merkte al snel de potentie van de nieuwe Suzuki en het vinden van een basis setting was daarom snel gevonden. Er werd in natte en droge omstandigheden getest en er werden race simulaties verreden waarbij de snelheid altijd goed en constant was. In de week voor de eerste OW Cup wedstrijd werd er nog twee maal op het TT-circuit gereden, waar er toch een aantal kleine problemen opgelost moesten worden.
Onder natte en koude omstandigheden werd de eerste kwalificatie verreden. Op Pirelli regenbanden reed Nigel Walraven de pitstraat uit. Bij het betreden van de baan merkte Walraven al op dat er een probleem was met de traction control en moest hij deze uitschakelen. Op een natte baan zonder dit hulpmiddel is het rijden op eieren, maar toch wist Walraven goede tijden de noteren. Na de korte, 15 minuten durende kwalificatie pakte Walraven de tweede tijd. Het probleem van de traction control bleek te komen door een simpel te verhelpen probleem in het voorwiel. Deze werd vervangen waarna het systeem weer naar behoren werkte. Tijdens de tweede kwalificatie werd de kracht van de Hoegee Suzuki getoond door bijna een seconde sneller dan de nummer twee te zijn. Hierdoor had het team de pole positie te pakken.
Een uur voor de race begon het ineens kort te regenen en werd er door alle teams zenuwachtig naar de hemel en het asfalt gekeken. Gelukkig droogde de baan al snel op door de zon en de forse wind en konden de Pirelli slickbanden gemonteerd worden. Walraven positioneerde de Hoegee Suzuki op de eerste startpositie en moest even wachten tot het startveld compleet was. Hierdoor koelde zijn banden iets af, maar hij wist goed weg te komen. Bij het ingaan van de eerste bocht nam Walraven geen risico en er kwam een andere coureur voorbij. Walraven bleef tot halverwege het circuit erachter, maar pakte toen de koppositie over. Walraven begon in de ronden daarna de snelste ronden van het veld te noteren. Per ronde pakte hij twee seconde op zijn achterblijvers, waardoor het gat met rassenschrede groter werd. Walraven maakte geen fouten en bleef consistent met zijn rondetijden. Toen hij tien seconde voorsprong had ging hij het ‘rustiger’ aan doen. Met grote overmacht zette hij de 2017 Hoegee Suzuki GSX-R 1000R als eerste over de finishstreep.
Nigel Walraven:
‘We hebben in de afgelopen tijd getest met de Suzuki en daarbij waren we al snel. Tijdens de kwalificatie waren we de snelste. Na de start van de race geen risico’s genomen en even iemand voor moeten laten gaan, maar voor de eerste doorkomst was ik er al voorbij. Ik kon vervolgens constante snelle ronden noteren en een groot gat slaan. De Hoegee Suzuki voelde erg stabiel aan, is goed te doseren en het is een genot om op te rijden. Het zal niet het hele jaar zo gemakkelijk worden als vandaag, maar dit voelde erg goed! Grote dank aan het team en alle sponsoren.’
Op 6 mei wordt de tweede OW Supercup 1000 race verreden op het TT circuit te Assen.