Afgelopen zaterdag 18 maart, begon het Nederlands rallykampioenschap. Het was ook de start van een nieuwe cup. Een cup waarbij plezier en betaalbaarheid voor een lage drempel moeten zorgen. De 206 Rally Cup, zoals deze laagdrempelige cup is genoemd, lijkt nu reeds een groot succes te worden. In Emmeloord stonden reeds zeven auto’s aan de start, terwijl nog eens vier teams volop aan het bouwen zijn en zich in de loop van dit jaar zullen gaan aansluiten. De basis vormt een Peugeot 206 1600cc 16v XS, een wagen met een eigen FIA homologatie.
De Zuiderzeeshortrally vormde afgelopen weekend het strijdtoneel. Winnaar was Hans Weijs met de Volkswagen Golf Kitcar. Hij legde de 42 wedstrijdkilometers, verdeeld over zes klassementsproeven, als snelste af.
Binnen de 206 Rally Cup, waarbij de auto’s zijn ingedeeld in de klasse RC4 en groep A6, kijkt men niet zozeer naar de algehele winnaar. Belangrijker en vooral leuker, vindt men, de onderlinge competitie. De auto’s zijn allemaal opgebouwd volgens het hetzelfde cup element waardoor de winst komt uit het vinden van de juiste afstelling en de eigen stuurmanskunst.
206 Rally Cup
Zeven auto’s van deze nieuwe cup stonden aan de start van de Zuiderzeeshortrally. Op het programma stonden 42 wedstrijdkilometers, verdeeld over zes klassementsproeven. De uiteindelijke winnaar werd de equipe Leendert Lok & Marcel Lamme. Alle equipes wisten de finish te bereiken. Het verschil tussen de eerste en laatste deelnemer bedroeg slechts één minuut. Daarbij in acht genomen dat de auto’s nog niet eerder getest zijn en nog wat aanpassingen aan de afstelling behoeven. De rijders zullen daarnaast ook nog moeten wennen aan hun bolides. De cup heeft van het publiek veel positieve reacties gekregen. Ook binnen de cup heerst een sfeer van vriendschap en teamgeest. Men helpt elkaar met tips maar ook met praktische zaken, teamsport in optima forma.
Leendert Lok & Marcel Lamme
“Ik had dit niet verwacht! Ik ben hier echt heel erg blij mee,” zegt een enthousiaste Leendert. “We hebben tijdens de officialdag op Niederrhein de eerste meters met deze auto gereden en het voelde gelijk goed. De smalle dijkproeven die deze wedstrijd zo karakteriseren liggen me wel. Belangrijker dan steeds maar weer de topsnelheid halen, is wel het laten rollen van de auto, het rijden van lijntjes. Eén verkeerde beweging of in de natte berm terechtkomen en je ligt zo van de dijk af. Al langer kriebelde het om te gaan rijden maar dat was financieel nooit echt mogelijk. Ik heb jaren geleden wel genavigeerd maar met de komst van deze cup was het financieel verantwoord om in te stappen
Eduard Eertink & Michiel Klein Horsman
“Het was een geweldige dag. Ik ben over deze cup en hoe we met elkaar omgaan nog enthousiaster dan ik al was. Wat betreft de wedstrijd vind ik de dijkproeven erg uitdagend. Ik heb ze wel enigszins voorzichtig gereden want de achterkant van de Peugeot breekt steeds onverwacht uit. Ik mis daardoor net dat beetje vertrouwen dat nodig is om voluit te kunnen gaan. Op de vijfde klassementsproef had ik wel even een momentje en heb daar de nodige tijd
verloren. Daarnaast heb ik nog wat problemen met de handrem maar dat lossen we voor de Centraal Nederland Rally nog op.”
Geert ter Harmsel & Jan Kamphuis
“Voor ons was het de eerste keer dat we op snelheid reden met deze auto. Daarom stond deze ook helemaal verkeerd afgesteld. De schokbrekers stonden te zacht ingesteld en de bandenspanning was te hoog. Dat hebben we in de service na de eerste boucle kunnen aanpassen en vanaf toen ging het dan ook beter. We hebben niet op tijden gelet en hebben onze eigen race gereden. Daarnaast liggen die dijkproeven me eigenlijk niet zo. Wel moet ik nog wat beter leren om meer lijnen te rijden. Dan zit er voor ons zeker nog veel progressie in.”
Rutger-Jan Hesselink & Hermen Wellink
“De eerste meters hebben we vorige week gewoon bij ons thuis in de wijk gereden. Toch bleken we tijdens de eerste boucle last te hebben van een slippende koppeling. Dat konden we gelukkig verhelpen tijdens de eerste service. Ik ben erg tevreden over de auto. Hij voelt goed en heb eigenlijk direct het vertrouwen gevonden. De dijkproeven in deze wedstrijd zijn schitterend maar erg uitdagend. Het hebben van goede pace notes is daarbij erg belangrijk. Ondanks dat we nog wat kleine issues zijn tegengekomen, waren we tijdens de Powerstage de snelste.”
Ron Bunninga & Richard Berns
“Ik reed op het circuit van Zandvoort met een Renault Clio Sport en zocht wat anders. Ik kwam in gesprek met één van de cup rijders en hij haalde me over om de overstap naar de rally te maken. Ik heb er nog geen moment spijt van gehad, integendeel! Het is een droom die werkelijkheid is geworden, de teamgeest, de onderlinge competitie, in één woord geweldig! Ik heb de auto helemaal zelf in mijn eigen garage opgebouwd en met al dat chroom ziet hij er, al zeg ik het zelf, prachtig uit! De auto heeft zich tijdens de wedstrijd prima gehouden. Ik had alleen last van het feit dat de olie temperatuur steeds te hoog opliep. Ik kon daardoor niet helemaal voluit gaan. Dat gaan we de komende dagen oplossen en daarnaast gaan we nog aan de handrem werken.”
Marcel Vogelzang & Danny Hoekstra
Onze auto gaat nog niet helemaal zoals we hadden gewild. Noodgedwongen hebben we ons een beetje moeten inhouden. De motor werd namelijk snel te warm. In de werkplaats gaan we kijken wat er aan scheelt. Al tijdens de officialdag hebben we hebben we deze problemen opgemerkt. We hebben toen de waterpomp en de koeler vervangen. Toch keerde het probleem in Emmeloord terug. We wilden ook nog starten in de Zeebodemshortrally maar daar hebben we gezien de problemen maar van afgezien. Voor de Centraal Nederland Rally moet het probleem opgelost zijn zodat we daar serieus gas kunnen gaan geven.”
Ard Pierik & Seitze Hendriks
“Het is ronduit geweldig in deze cup. Er hangt onderling een fantastische sfeer. Iedereen werkt met elkaar samen en helpt elkaar. In de auto moeten we het echter zelf doen. De dijkproeven van deze wedstrijd liggen me niet zo. Eén foutje en het is over en uit. Gelukkig had ik een engeltje op mijn schouder toen ik op de tweede klassementsproef er af ging. Ik kwam in het gras terecht en kon gelukkig naar een paadje sturen dat er lag. Daar kon ik de auto keren en terug naar het parcours rijden. Anderen waren op dat punt al minder gelukkig geweest. Ik had de schrik wel goed te pakken en heb met enige reserve de dijkproeven verder gereden. In het verleden heb ik jaren genavigeerd maar van het zelf rijden kwam het nooit. De kosten waren domweg te hoog. Met de komst van deze cup is het rijden betaalbaar geworden. Al die jaren kriebelde het bloed en nu kan ik daar gehoor aan geven.
Uitslag Zuiderzeeshortrally
1 | Leendert Lok | Marcel Lamme |
2 | Eduard Eertink | Michiel Klein Horsman |
3 | Geert ter Harmsel | Jan Kamphuis |
4 | Rutger-Jan Hesselink | Hermen Wellink |
5 | Ron Buninga | Richard Berns |
6 | Marcel Vogelzang | Danny Hoekstra |
7 | Ard Pierik | Sietze Hendriks |