Vick Versteijnen was een beetje boos op het einde van de eerste proef van de Dakar 2017. Of eigenlijk meer teleurgesteld en dat was misschien nog wel erger. Op het proefje van 39 kilometer, in de schroeiende hitte, liet de koeling van de TopTrucks Scania hem in de steek. De truck is voorzien van zes ventilatoren, maar geen daarvan sloeg aan, terwijl de temperatuur van de motor opliep tot ver boven de 110 graden.
Halverwege de proef twijfelde Versteijnen of hij moest stoppen om te kijken of het probleem opgelost kon worden of om tenminste de motor te laten afkoelen – voor zover dat in de brandende zon bij 40 graden Celsius zou kunnen. “Achteraf ben ik blij dat ik het niet heb gedaan”, zei Versteijnen bij de finish. “Even verderop ging het pad naar beneden, zodat ik een beetje vaart kon maken en de rijwind voor wat koeling zorgde. Als ik toen had moeten klimmen, weet ik niet of ik het gered had. De temperatuur ging al door de 110 graden.”
Foutje in computersysteem
Dat de koeling het niet deed, was een grote tegenvaller. Versteijnen vermoedde een storing in het computersysteem dat de ventilatie zou moeten aansturen. “Een fout met een instelling of zo. Het is een nieuwe truck. Heel goed gebouwd weliswaar, maar zo’n foutje kan voorkomen. Daar doe je weinig aan. We zullen in het bivak goed moeten uitzoeken waar het nou in zit. Ondertussen prijs ik mezelf gelukkig dat het gebeurt op een korte proef van 39 kilometer, en niet op een lange van bijna 300 kilometer, zoals die van morgen. Dan hadden we echt moeten stoppen.”
Dat hij toch nog met de 27ste tijd eindigde was een meevaller. Versteijnen deed negen minuten langer over de proef dan de winnaar. “We hadden ook kunnen vastrijden, zoals Wuf van Ginkel. Dat had nog veel meer tijd gekost. Dat is mijn troost.”