Afgelopen weekend werd rondom het Duitse Trier de negende ronde van het wereldkampioenschap rally, ofwel het WRC, verreden. De drie dagen durende wedstrijd ging van de wijnranken op vrijdag naar een militair oefenterrein op zaterdag en naar ‘gewone’ buitenproeven op de zondag. Ruim driehonderd zware kilometers op snelheid kregen de 128 deelnemers te verwerken.
Eén van die deelnemers was de equipe van het Rookie Rally Team. Rijder Antoine van Ballegooijen (Nuenen) en navigator Johan Findhammer (Egchel) hadden zich voor deze wedstrijd ingeschreven. De Mitsubishi Lancer Evo X is ingedeeld in de groep RC2, een klasse voor vierwiel aangedreven auto’s en een motorinhoud variërend van 1.6 tot 2 liter met of zonder turbo.
Op de donderdagavond vond in het centrum van Trier, onder de Porta Nigra, de presentatie van alle teams plaats. Even verderop, op wat in rallykringen inmiddels het Holland Plein is gaan heten, werden Antoine en Johan enthousiast aangemoedigd door een grote menigte landgenoten. Hiermee was de wedstrijd dan officieel van start gegaan.
De wedstrijd zelf begon op de vrijdagmorgen met de klassementsproeven door de wijnranken langs de Moezel. Antoine en Johan hadden startnummer 117 toegewezen gekregen. De equipe wist zich echter omhoog te werken naar een 35e plaats in het algemeen klassement. De Mitsubishi kende geen technische problemen en in een opperbeste stemming werd de wagen aan het eind van de dag in het Parc Fermé gezet. “Of we tevreden zijn? Kijk maar naar de tijden, van een 117e startpositie opgeklommen naar een 35e plaats in het algemeen klassement,” zegt Antoine tevreden.
Vol goede moed ging de equipe van het Rookie Rally Team op de zaterdagochtend van start op de eerste klassementsproef van de dag, de zesde van de wedstrijd. Antoine en Johan zouden echter de finish niet halen. De aandrijfas van de Lancer had het begeven. De auto werd naar het serviceterrein in Trier teruggebracht, waar direct met de reparatie werd begonnen. Via het Rally2 systeem kon op zondag dan opnieuw gestart worden. Per gemiste klassementsproef werd echter reglementair een straftijd van 7 minuten toegewezen. Die zaterdag stonden er negen klassementsproeven op het programma. Dat zorgde ervoor dat Antoine en Johan in het klassement een flinke duikeling maakten.
Op zondagmorgen meldde het duo zich aan de start van de 15e klassementsproef, de eerste van de dag. Problemen met de koppeling zorgden ervoor dat Antoine er nog niet vol voor kon gaan. In de daaropvolgende proef maakte Antoine een paar kleine foutjes. Desondanks zaten de prestaties weer in een stijgende lijn en reed Antoine weer tijden die vergelijkbaar waren met de tijden van de vrijdag.
De voorlaatste klassementsproef moest door vanwege problemen met het publiek worden stilgelegd waardoor Antoine en Johan geen tijd kon neerzetten. In de afsluitende Power Stage liet Antoine echter weer van zich spreken en zette een 31e tijd op de klokken. “Jammer dat die aandrijfas brak. Dat heeft ons veel tijdsverlies opgeleverd. Desondanks hebben we hier kunnen laten zien dat we de snelheid hebben en we in de klasse RC2 een flinke deun mee kunnen blazen,” aldus Antoine. “Daarnaast ben ik blij dat we als team goed gefunctioneerd hebben, zowel op de service als in de auto. De samenwerking met Johan is super,” vervolgt Antoine.
Voor het Rookie Rally Team is de Hellendoorn Rally de volgende wedstrijd op de kalender. Dit is de eerste wedstrijd in Nederland na de zomerstop. Antoine en Johan zullen in deze wedstrijd hun tweede plaats in het Nederlands Rally Kampioenschap verdedigen. Deze wedstrijd staat voor 16 en 17 september op de kalender.