Vijfde plaats voor JJ Racing tijdens de Belgisch – Britse rallycross manche in Maasmechelen

20 juli 2016  

Na de verplichte natuurpauze was het BK Rallycross afgelopen weekend opnieuw te gast op het vertrouwde Duivelsbergcircuit in Maasmechelen. Nadat eerder dit jaar onze BK piloten het Kanaal hadden overgestoken, was het nu de beurt aan hun Britse collega’s en was de Duivelsberg gastheer voor ook hun vijfde kampioenschapsmanche. Deze Belgisch – Brits gecombineerde wedstrijd werd dan ook een heuse voltreffer. Het talrijk opgekomen publiek genoot mede door het mooie zomerweer van de spectaculaire races en de meer dan 100 piloten waaronder 16 top Supercars aan de start. Onze drukker die de leiding in de koninginneklasse van Verkuringen had overgenomen na de wedstrijd in Buxtehude wou deze maar wat graag verstevigen en in dit mooie en sterke gezelschap nog wat meer glans geven.

Door het groot aantal piloten in de verschillende RX-categorieën werden de vrije trainingen en de eerste reeks al op zaterdagnamiddag afgewerkt. Jos liet meteen zien dat hij in het goede ritme zat met de snelste tijd tijdens de trainingen. Voor de eerste heat stond onze man uit Hoeselt, na de loting, samen met Mad Mark en Procter op de startgrid. Jos schoot als tweede uit de startblokken en ging meteen in de eerste ronde door de jokerlap. Deze strategie bleek echter niet de juiste zet te zijn daar hij in dezelfde ronde al terug kwam aansluiten bij de trager rijdende Mad Mark. Hierdoor ging er veel tijd verloren met slechts een 11de tijd als gevolg. Dit bracht hem samen met Newsham, Verkuringen, Hill en Harris aan de start van de tweede heat. Van op de 5de startpositie nam onze drukker een schitterende kopstart en stond de leiding ook na het nemen van zijn verplichte jokerlap niet meer af. Met deze knappe heat overwinning wist hij een al even mooie 3de tijd algemeen op de tabellen te zetten. In de derde en laatste heat werd er van start gegaan samen met O’Donovan, Bellerby en Verkuringen. Wederom was het Jos die de koppositie nam en op weg leek naar de heat overwinning. Maar wanneer in de laatste ronde bij het uitkomen van de jokersectie iets breekt aan de stuurinrichting maakt de Focus Mk3 een zware klapper met de bandenstapel. Hierdoor kon Jos zijn weg niet meer vervolgen en was er heel wat werk voor de mechaniekers om tijdig de start van de semi-finales te halen.

7D2_7861

Met een 11de en 3de tijd achter zijn naam stond onze drukker op de tweede startrij in zijn halve finale. Verder op de grid zagen we Rooke, Doran, Bellerby, Coox en Grint. Jos maakte tussen deze kleppers een goede start en kon als derde aanpikken. In de daarop volgende ronden wist Jos knap stand te houden en de fel jagende Dave Bellerby af te houden en als derde naar de finale door te stoten. Dit was zeker en vast geen sinecure, want de motor leek echter niet meer over het volle vermogen te beschikken, wellicht door de klap in de derde reeks. De polepositie in de grote finale was voor de 19-jarige Brit Dan Rooke met langs hem regerend Brits kampioen Godfrey. De tweede rij was voor O’Donovan en Doran terwijl onze man uit Hoeselt en Verkuringen op de laatste rij mochten plaats nemen. Opnieuw was het de ongenaakbare jonge Brit die van start tot finish aan de leiding reed en met de zege zijn superieure weekend bekroonde. Achter hem mochten Godfrey en O’Donovan respectievelijk als tweede en derde mee op het podium. Met een krachtbron op 80% zat er voor onze drukker dan ook niet meer in dan een vijfde plaats en de 20 punten die hij scoorde als beste Belg in de einduitslag.

7D2_8149

Reactie Jos: Het is een fantastisch rallycross weekend geworden samen met de Britten. Na onze knappe eerste tijd in de vrije trainingen liep de eerste reeks op zaterdag niet zoals gepland. Een foute jokerstrategie en het tijdverlies achter de tragere Mad Mark leverde ons pas een 11de tijd op. Voor de tweede heat op zondagmorgen schoot ik van op de 5de startpositie naar de leiding, dat geeft toch wel vertrouwen en een goed gevoel. Ook in de derde reeks ging ik weer als eerste de grote bocht naar rechts door. Het ritme lag opnieuw hoog met ronde tijden van 39 seconden, maar in de laatste ronde bij het uitkomen van de jokerlap begaf de mechaniek het. Er was véél werk aan de winkel om de start van onze semi-finale te halen, maar zoals steeds hebben de mechaniekers dit weer fantastisch opgelost. Vanaf toen was het voorzichtig zijn en proberen een top 3 plaats te behalen om te kunnen doorstoten naar de grote finale, dit lukte, zonder overschot. Hierin weer hetzelfde en was het vooral rijden om eerste Belg te worden en onze voorsprong in het BK te vergroten. Onze vijfde plaats en de 20 punten voor het Belgisch kampioenschap waren dan finaal ook het hoogst haalbare. Achteraf bleek dat we in de finales slechts op 80% van het vermogen konden rijden door een ontregelde gasklep. Dit was waarschijnlijk nog een gevolg van de klap in de derde reeks, wat verklaart dat we niet meer konden pushen en ik al blij was erbij te zijn in de finale.

Onze Hoeseltse drukker en zijn team zullen op 6 en 7 augustus aanstaande met de Porsche 911 GT3 aan de start komen van de Supercar Challenge op het TT Circuit in het Nederlandse Assen. De volgende rallycross manche voor het JJ Racingteam zal deze op 11 september zijn wanneer het Duitse RX kampioeschap halt houdt op Belgische bodem.

Foto’s Johan Hendrickx

7D2_7865

Geef een reactie