DUNHUANG – Martin van den Brink heeft in de tiende etappe van de Silk Way Rally keihard teruggeslagen. De Harskamper moest maandag nog knarsentandend toezien hoe de concurrentie veel terrein goed maakte. Een technische meesterzet van de monteurs gaf Van den Brink vandaag in China nieuwe inspiratie. De vijfde dagzege geeft hoop voor de nabije toekomst. ,,Het team heeft heel goed werk verricht.´´
Na de nieuwe problemen met de koeling besloot truckbouwer Mario Kress het roer drastisch om te gooien. ,,Het was natuurlijk frustrerend om te constateren dat we harder kunnen maar steeds moeten inhouden om de temperatuur van de motor te laten dalen. Mario Kress en Daniel Kozlovsky hebben na de etappe van maandag een rigoureuze beslissing genomen en dat pakte vandaag goed uit.´´
Martin wijst daarmee op de technische meesterzet van de Duitse truck-expert en de Tsjechische monteur. ,,Ze hebben besloten om de oliekoelers te verplaatsen. Het probleem is nog niet helemaal verholpen, maar vandaag ging het wel een stuk beter dan maandag.´´
De formatie van Mammoet Rallysport had voor aanvang een tactisch plan dat eveneens goed uitpakte. ,,Wij begonnen zes minuten na de vierde Kamaz. Het doel was om zo snel mogelijk aansluiting te vinden en achter de Kamaz van Shiblaov te blijven.´´ Het strijdplan van Martin van den Brink, navigator Peter Willemsen en monteur Daniel Kozlovsky pakte goed uit. Na een klassementsproef van 340 kilometer bleek de Harskamper vanochtend (Nederlandse tijd) 2.51 sneller dan Airat Mardeev. Shibalov moest 3.55 toegeven en Eduard Nikolaev deed 4.31 langer over de etappe.
40 kilometer met een lekke band
Van den Brink kon zodoende de Renault Sherpa tevreden richting het bivak in Donhuang rijden. De Harskamper besefte wel dat het team ook het nodige geluk had gehad. ,,De laatste 40 kilometer reden we met een lekke band. Daniel kon gelukkig steeds op tijd de band bijpompen. Bij de finish bleek het loopvlak van de band totaal verdwenen. We zijn blij met de dagzege en het is een mooie beloning voor Mario Kress en zijn mannen die tot 7.00 uur in de ochtend hebben doorgewerkt om de problemen met de koeling aan te pakken.´´
In het algemeen klassement heeft Van den Brink 4 minuten en 32 seconden voorsprong op Airat Mardeev. Daar achter volgen zijn Kamaz-teamgenoten Sotnikov, Shibalov, Nikolaev en Hongning. Pascal de Baar maakte het Renault-feestje vandaag compleet door als achtste te finishen. De snelle assistent van Mammoet staat algemeen ook achtste. ,,Het ziet er allemaal weer een stuk beter uit dan gisteren,´´ aldus een duidelijk opgeluchte Martin van den Brink