De openingsfase van de kwalificatietraining voor de Duitse Grand Prix was veelbelovend voor Livio Loi. Maar nadat de sessie wegens een rode vlag een tijdje stil had gelegen, kwam de Belgische coureur van RW Racing GP niet meer lekker in zijn ritme.
Een olielek van de Mahindra van Danny Webb veroorzaakte een reeks van crashes in de eerste vijftien minuten van de kwalificatie op de Sachsenring. De training werd onderbroken met Livio Loi op de achtste plaats. Het schoonmaken van de bochten 3, 4 en 5 duurde even.
De onderbreking maakte het niet gemakkelijker voor Loi, die ’s morgens een uitstapje door de grindbak en het gras had gemaakt tijdens een snelle ronde. Hij had moeite het ritme te hervinden en kon zijn tijd van 1.28,371 die hij had gereden in ronde 5, niet verbeteren.
Hij kwam er wel een paar keer heel dicht bij. In de laatste minuten leek hij de juiste lijnen en het goede groepje te hebben gevonden om een snelle tijd te rijden. In de eerste sector kreeg hij een rode helm achter zijn naam: de voorlopig snelste tijd. In de tweede sector was het helmpje oranje: een verbetering van zijn eigen beste tijd tot dan toe. Maar in de laatste twee sectoren kreeg Loi te maken met druk verkeer en een rommelige situatie waarin Maria Herrera crashte en haar pols brak.
Loi bleef daardoor steken op de zeventiende tijd, maar omdat de rondetijd van een andere rijder werd geschrapt wegens het overschrijden van de baangrenzen, kreeg Loi de zestiende plaats toebedeeld.
Livio Loi – 16 (1.28,317)
“Het begon heel goed en ik kon meteen al een paar goede rondes rijden. Helaas kon ik die tijden niet verbeteren na de rode vlag, wat natuurlijk heel jammer is. Toen ik eindelijk in een goede ronde zat, kwam ik verkeer tegen. Spijtig, want de snelheid was prima. Het resultaat is niet waarop we hadden gehoopt. Ik had hier gewoon in de top 10 moeten staan. Voor de race wordt het er niet gemakkelijker op, want de Sachsenring is nauw en smal en inhalen is zodoende lastig. Als ik kijk naar het aantal crashes in de kwalificatie, is de eerste opdracht om heelhuids de finish te halen, maar tegelijkertijd agressief genoeg te rijden om niet te veel posities te verliezen