24 – 25 Juni vond de ADAC Stemwederberg rally plaats in het Duitse Lubbeck. De wedstrijd telde mee voor het DRM en de ADAC Rally Masters.
De afstand naar deze rally was voor ons het zelfde als naar de E.L.E rally. Met een 70 tal rijders in de ADAC Masters en 50 in de retro was het een mooi veld. vanaf de grens tot aan de terug komst in huis was het op een paar minuten na droog. Dan praten ze over het kwam met bakken uit de lucht, wat het hier was weet ik niet maar het was meer dan dat. 15 Kp`s stonden er op het programma voor de rijders. tijdens de rit naar de Kp bleek dat er in de nacht van vrijdag op zaterdag heeft gespookt de gewassen op het land waren grotendeels plat omgewaaide bomen. Gaten in huizen en daken. aangekomen op de kp daar redelijk mooi punt maar door het weer en de bomen iets te donker om foto`s te maken dan de iso maar omhoogezet. Met zes R5 wagens waarvan er drie uit de stal van Wevers Sport, met rijders Van Eldik ,Schilt en de Deen Poulsen. Ook een toyta GT 86 met aan het stuur Gassner JR. Ook de Opel Adam en Citroen DS cup waren van de partij. Op kp 3 was het halverwege de kp stil en na wat wij hebben gehoord waren ze een auto kwijt en wisten ze niet waar deze stond. Een beet je vreemd wan er werd gereden met het Rallysafe systeem dus alles moet te volgen zijn. nu bleek het de rijder te zijn waar onze Duitse vriend ook wel eens bij heeft genavigeerd.Deze was een beetje gespannen omdat je niet wet hoe het met de rijders gaat. Maar gelukkig op de volgende KP kwam ons de rijder te gemoed lopen. na een gesprek met hem bleek het mee te vallen. De navigator was voor controle naar het ziekenhuis na klachten over zijn rug. we zijn bij de wagen wezen kijken wat niet mocht van de official omdat de proef gesloten was. maar het duurde nog 45 minuten voor de start van de proef. Na het kijken van de wagen waar we op verzoek van de rijder geen foto`s van mochten plaatsen zijn wij het bos ingedoken en daar gewacht tot de nul auto voorbij was en toen stonden we ook een punt waar ook nog wel wat water op de weg lag. maar er ook nog genoeg bij kwam. Na de sluit wagen terug gelopen kwamen we de commissarissen van de DRM tegen deze stonden foto`s te maken van de wagen die nog op de boom stond en van het weggedeelte waar het ongeluk was gebeurd. De official in paniek we moesten van de proef af want ze zouden starten. En wij dat gebeurd niet wat de commissarissen nog ter plaatse waren. We zouden hier ook de retro kijken maar door problemen met een aanwonende ging dit niet door. op naar de auto om weer iets op te drogen en weg te gaan naar de volgende proef. Bij aankomst was deze nog niet afgesloten met een vertraging van 45 minuten ging deze dan van start , dan sta je in de plens regen te wachten dat heeft ons doen besluiten om na de 40 wagen die er nog in zaten de boel in de tas te doen en na huis te gaan. Dit bleek de juiste beslissing wat na deze proef werd de rally afgelast wat ik heb begrepen via een Duits forum.
Jammer genoeg dus geen retro`s op de plaat gezet. Ondanks de regen heb ik hier weer genoten van het maken van rally foto`s iets wat ik in Nederland niet meer zo veel heb.
Wim Scholman