Teamwork brengt Jaap van Lagen top 10 finish

2 mei 2016  

Na de seizoensopening gingen HB Racing, Jaap van Lagen en Norbert Siedler met man en macht aan het werk om de Lamborghini Huracan GT3 sneller te maken. Op de Sachsenring wierp de noeste arbeid zijn vruchten af: tijdens de hoofdrace van de ADAC GT Masters sleepte de Edenaar samen met zijn Oostenrijkse teamgenoot een negende plaats uit het vuur. “We hebben grote stappen voorwaarts gemaakt ten opzichte van Oschersleben. Het team doet alles om de auto competitiever te maken. Deze negende plaats is een mooie opsteker.”

Dit keer streek het ijzersterke veld met GT3-racewagens van alle grote merken neer op de omloop tussen Leipzig en Dresden. Al meteen tijdens de eerste vrije training liet Jaap van Lagen met een tweede tijd zien dat niet voor niets zoveel tijd en energie is gestoken in de machtig brullende Lamborghini. “De auto stuurt zoveel beter dan twee weken geleden. Enige nuance is wel op z’n plaats, want wij hadden als een van de weinige teams nieuwe banden onder de auto. En dat scheelt een aantal tienden van een seconde.”

Hulp van Lamborghini

In de tijd tussen beide raceweekeinden consulteerde het Oostenrijkse team de fabriek in Italië. Het resulteerde in een aantal updates aan de Lamborghini en de hulp van een fabrieks engineer tijdens de wedstrijden. De potentie bleef tijdens de kwalificatiesessies nog wat onderbelicht. Op zaterdag reed Norbert Siedler naar een 12e tijd, op zondag klokte Jaap in de groep met de snelste rijders de 19e tijd. “De snelheid kwam er niet helemaal uit. Het extra gewicht van 15 kg dat alle Lamborghini’s na de eerste wedstrijd kregen toegewezen, hielp natuurlijk ook niet mee.”

De eerste race had zomaar ook een top 10 finish kunnen opleveren, als Norbert Siedler bij de start verstoken was gebleven van een kortdurende storing. Bij het ingaan van de formatieronde weigerde de Lamborghini twee keer de eerste versnelling in te schakelen en sloeg de auto bovendien af. “Toen het wel lukte, was het veld al weg en moest Norbert als laatste starten in plaats van als twaalfde.” Dat de snelheid wel aanwezig was, bleek uit het feit dat Jaap na een uur racen als vijftiende over de finish kwam. “Als we als 12e waren gestart, hadden we in de top 10 mee kunnen doen.”

Van 19 naar 11

Die uitspraak bleek waarheid in de zondagse hoofdrace. Jaap van Lagen nam de start voor zijn rekening en stoomde vanaf de 19e positie op naar een elfde plaats. “Ondanks het strafgewicht voelde de Huracan heel goed. Ik kon aanvallen en pushen; ik heb meerdere auto’s uitgeremd. Daarbij waren de rondetijden ook heel constant”, vertelt Jaap, die zijn stint afsloot met drie, vier kwalificatierondjes op het scherp van de snede. “Dan pak je waardevolle seconden, die je in combinatie met een goede pitstop zomaar een paar posities kan opleveren.”

Teamgenoot Siedler klaarde de klus door nog twee posities te winnen, waardoor de eerste  twee kampioenschapspunten een feit waren. “Een super opsteker voor ons allemaal. Het laat zien dat we op de goede weg zijn. Morgen gaan we testen om nog meer snelheid te vinden. Mijn voorspelling is dat we de tweede helft van het seizoen mooie dingen gaan laten zien”, besluit Jaap van Lagen.

 naam van de fotograaf: Tim Upietz

Teamwork brengt Jaap van Lagen top 10 finish 1 Teamwork brengt Jaap van Lagen top 10 finish 2