Max Engelen van het HSF Logistics Motorsport team heeft in het Letse Kegums een sterke indruk achtergelaten. In de kwalificatie zette hij de snelste tijd op de klokken en met een tiende plaats in de tweede manche bewees hij dat hij steeds beter in vorm komt.
62 rijders hadden zich op vrijdag ingeschreven voor de wedstrijd en hiermee was het lang niet zo druk als tijdens de eerste wedstrijd in Valkenswaard. Er werd in twee groepen getraind waarvan de beste vijftien rijders per groep zich kwalificeerden voor de wedstrijd. In het vrije gedeelte van de tijdtraining zette Max gelijk al een tijd neer in de top vijf. Het rijden ging soepel en dit zorgde ervoor dat hij met veel overtuiging aan de tijdtraining begon. Hij knalde er een hele snelle ronde uit waarin alles lukte. Hij benutte de ruimte op de baan en kwam uit op een tijd waarmee hij het snelste was in zijn groep. Dit zorgde ervoor dat hij in beide manches vanaf de binnenzijde kon starten, iets wat op het circuit van Kegums wel heel belangrijk is.
In de eerste manche kwam hij heel goed weg bij de start en kon op een derde plaats aan de wedstrijd beginnen. Al snel werd duidelijk dat de druk die zijn snelle tijd met zich mee droeg erg zwaar rustte op de schouders van Max. Hij reed verkrampt rond en ondanks dat hij in twee ronden tijd slechts drie plaatsen prijs moest geven, ging het niet veel later mis met Max. In een gladde bocht schoof zijn achterkant iets weg. Dit had tot gevolg dat een andere rijder hem raakte waardoor Max ongelukkig ten val kwam en zijn elleboog bezeerde. Met een verdoofd gevoel in zijn elleboog kon Max zijn wedstrijd zo’n twintig plaatsen naar achteren vervolgen. Jammer genoeg had hij zoveel last van zijn elleboog dat er geen goede snelheid meer opgebouwd kon worden waardoor er niet meer in zat dan een 23ste plaats.
Op zondagochtend waren er nieuwe ronden, nieuwe kansen in de tweede manche. Het doel van Max was om een EK manche uit te kunnen rijden zonder incidenten. Een goede uitslag is normaal het belangrijkste maar ditmaal was het zaak om gewoon eens zonder problemen aan de finish te komen. Hij pakte een goede start en kon op een zesde plaats aan de wedstrijd beginnen. In de eerste paar ronden is het altijd duwen en trekken maar Max reed gecontroleerd rond over de baan en wisselde in de beginfase verschillende keren van positie. Na twee ronden reed hij op een achtste plaats en kreeg aansluiting bij regerend Europees Kampioen, Nick Kouwenberg. Samen wisten ze een plaats winst te boeken en vervolgens heeft Max een aantal ronden op een zevende plaats gereden. Omdat het tempo net iets aan de hoge kant lag, en hij geen fouten wilde maken, liet Max het tempo iets zakken. Dit had tot gevolg dat hij onder druk kwam te staan van verschillende rijders achter hem. Om risico’s te vermijden mochten deze van Max moeiteloos passeren. Dit was een vreemde gewaarwording maar het werkte wel want na een constant gereden wedstrijd kwam de rijder uit Maarsbergen op een tiende plaats over de finish. Best opmerkelijk omdat hij niet op volle snelheid en met volle passie erin ging deze manche. Wel een mooi moment om zo zijn eerste EK punten van 2016 te vieren.
Omdat Max in de eerste manche niet tot scoren kwam, eindigde hij in het dagklassement op een zestiende plaats. In de tussenstand om het Europees Kampioenschap bezet hij na de wedstrijd in Letland een 22ste plaats. Aankomend weekend gaat het Europees Kampioenschap verder in het Duitse Teutschenthal.
Daguitslag EMX250 in Letland:
1 Thomas Kjer Olsen 50 Pnt
2 Bas Vaessen 38 Pnt
3 Darian Sanayei 35 Pnt
4 Kevin Wouts 34 Pnt
5 Maxime Renaux 34 Pnt
16 Max Engelen 11 Pnt
Tussenstand EMX250 Kampioenschap na twee wedstrijden:
1 Thomas Kjer Olsen 90 Pnt
2 Hunter Lawrence 70 Pnt
3 Kevin Wouts 64 Pnt
4 Bas Vaessen 63 Pnt
5 Even Heibye 60 Pnt
22 Max Engelen 11 Pnt