Oschersleben (Dld.), 17 april 2016 – Het maximaal haalbare bracht Jaap van Lagen dicht bij een top 10 finish tijdens de seizoensopener van de ADAC GT Masters. Op het circuit van Oschersleben begon de professional uit Ede aan een nieuw race-avontuur met het Oostenrijkse HB Racing. Na een negentiende plaats in de eerste uursrace, eindigde Jaap samen teamgenoot Norbert Siedler op een verdienstelijke elfde plaats. “We hebben dit weekeinde goede vooruitgang geboekt, maar er is nog werk aan de winkel.”
Het startveld van de ADAC GT Masters was zowel kwalitatief als kwantitatief imposant: 32 GT3 auto’s van alle grote merken, gereden door de top van racewereld, waaronder vele fabriekscoureurs. In deze bikkelharde competitie is Jaap van Lagen, de vice-kampioen van de ADAC GT Masters 2014, de uitdaging aangegaan met HB Racing uit Oostenrijk.
De missie is om de fonkelnieuwe Lamborghini Huracan GT3 richting het podium te dirigeren. “Als je met een nieuwe auto aan de slag gaat, dan weet je dat er veel te doen is. We wisten ook dat het dit weekeinde lastig zou worden. Onze testdagen vielen letterlijk is het water: we hebben niet op een droge baan kunnen rijden, tegelijk regende het ook niet hard genoeg om de natweer afstelling te perfectioneren.”
Improviseren
Het weekeinde op de bochtige baan nabij Maagdenburg stond voor Jaap, HB Racing en zijn Oostenrijkse teamgenoot Norbert Siedler in het teken van improviseren. In de kwalificatie voor de eerste race klokte Siedler een 19e tijd, in de sessie voor de zondagse hoofdrace kwam Jaap tot een 15e tijd. “En dat had eigenlijk de zesde tijd moeten zijn. In mijn snelle ronde spinde in de voorlaatste bocht een auto voor me. Toen moest ik van het gas af en verloor ik veel tijd”, baalde de Edenaar.
De eerste uursrace op zaterdag, waarin Jaap het tweede deel voor zijn rekening nam, werd nogal aan avontuur. Het gemis aan bruikbare testkilometers vertaalde zich in een listige auto en een gemis aan topsnelheid op de rechte stukken. “Ik was een makkelijke prooi. Op zich al vervelend, maar nu nog eens extra. M’n rechterbuitenspiegel was naar beneden gezakt en daardoor had ik alleen linkerbuitenspiegel tot m’n beschikking. De Lamborghini heeft namelijk geen achterruit.”
Verhitte situaties
Het zorgde voor verhitte situaties bij het insturen van de bochten. “Eén keer maakte ik contact en kon met snel terugsturen erger voorkomen.” De overlevingstocht bracht een 19e plaats. In de zondagse hoofdrace, gelardeerd met safety car situaties, betaalden de veranderingen aan de Lamborghini zich voorzichtig uit. “Nu mocht ik de race starten. In de eerste helft van de wedstrijd bleef de Huracan al constanter. In het tweede deel misten we nog wel snelheid. De elfde plaats laat echter wel zien dat de potentie er is. De komende weken gaan Norbert en ik samen met het team aan het werk om de Lamborghini sneller te maken.”
Race 1:
1. Sebastian Asch/Luca Ludwig (AMG Team Zakspeed, Mercedes-AMG GT3)
2. Connor de Phillippi/Christopher Mies (Montaplast by Land-Motorsport, Audi R8 LMS) + 1.115 sec.
3. Marc Basseng/Peter Hoevenaars (kfzteile24 APR Motorsport, Audi R8 LMS) + 9.629
19. Norbert Siedler/Jaap van Lagen (HB Racing, Lamborghini Huracan GT3) + 31.220
Race 2:
1. Christian Engelhart/Rolf Ineichen (GRT Grasser Racing Team, Lamborghini Huracan GT3)
2. Connor de Phillippi/Christopher Mies (Montaplast by Land-Motorsport, Audi R8 LMS) + 0.374 sec.
3. Florian Stoll/Laurens Vanthoor (kfzteile24 APR Motorsport, Audi R8 LMS) + 2.101
11. Norbert Siedler/Jaap van Lagen (HB Racing, Lamborghini Huracan GT3) + 8.277