Weer op zijn Honda zitten was een waar genoegen voor Livio Loi nadat het RW Racing GP – evenals veel andere teams – meer dan drie dagen had gekost om in Austin te geraken. Maar om 9.00 op vrijdagochtend (lokale tijd) deed de lange reis er niet meer toe. Loi reed twee goede trainingen en aan het einde van de eerste dag van de GP of the Americas vond hij zichzelf terug op plaats 11 met een keurige 2.17,270.
Slecht weer op maandag was de reden dat de vlucht, waarmee het halve paddock van Tucuman naar Buenos Aires zou vliegen, werd gecanceld. De hele bups moest op dinsdag acht uur met een bus naar Cordoba en daarvandaan op woensdag met het vliegtuig naar Buenos Aires. RW Racing GP was pas donderdagmiddag in Austin, gesloopt na een lange reis via Miami en Dallas.
Gelukkig had het niet veel invloed op Livio Loi, die meteen in de eerste training de snelheid weer oppikte. Loi was voortdurend in de top 6 te vinden en sloot af met een tijd van 2.18,050.
In de tweede training ging het vanaf het begin al harder. Loi reed zijn beste tijd van 2.17,270 in zijn laatste ronde, op dat moment goed voor de achtste plaats, maar een paar rijders doken nog net onder zijn tijd waardoor de Belg naar de elfde plaats schoof. Slechts vijf coureurs wisten onder de 2.17 te rijden.
“Ik denk dat we wel tevreden mogen zijn,” oordeelde RW Racing GP-teammanager Jarno Janssen. “Het uiteindelijke resultaat doet de trainingen niet veel recht, want Livio reed vrijwel de hele tijd in de top 6. Dit is een haal lang circuit, met 20 bochten, en één klein foutje kan je veel kosten hier. Je moet op precies het goede moment op precies de goede plaats op de baan zitten om een echt goede tijd te kunnen rijden. Dat is het belangrijkste doel voor morgen.”
Livio Loi – 11 (2.17,270)
“In de laatste run had ik wat problemen met de achterband en daardoor kon ik niet de ronde rijden die ik wilde. Het is nog gelukt om mijn tijd te verbeteren, maar er had zeker meer in gezeten. Toch was het best een goede dag. Het gevoel met de motor is goed en ik zit steeds bij de topgroep. Morgen doen we er een schepje bovenop en moeten we focussen op de juiste plaats op de baan op het juiste moment. Dat is op deze baan niet de gemakkelijkste opgave. Je kunt veel winnen als je in de goede groep zit, en veel verliezen als dat niet lukt.”